Image
01/11/2003

Feest in Frankfurt

Om de twee jaar vindt in Frankfurt een van Europa's grootste autosalons plaats: de IAA. En ook dit jaar weer hebben de Duitse constructeurs zich uit de naad gewerkt om het publiek te overdonderen met nieuwigheden en concept-cars.
Absolute topvedette is natuurlijk de nieuwe Golf.

 

VW Golf: klasseloze klasse

 

Dat de VW Golf een icoon is, hoeven we vermoedelijk niet meer uit te leggen. Het is zowat de enige volledig klasseloze auto, in die zin dat je met een Golf overal kan komen: van het poepchique, millimeterkortgeknipte "golf"-terrein (sorry, we konden het niet laten) tot en met het vrijdagavondcafé van de plaatselijke postbodes. Een nieuwe Golf uitbrengen is dan ook een hachelijke onderneming, zeker nu de verkoop bij Volkswagen niet meer de hoge toppen scheert van een paar jaar terug.

 

Onder het motto "never change a winning team" hebben de designers de Golf V alvast erg veel laten lijken op zijn voorganger. Het nieuwe model werd er wat groter en ronder op, maar één blik volstaat om je ervan te overtuigen dat het wel degelijk om een Golf gaat. Koppel aan deze herkenbare look de succesvolle TDI-motoren, nog een aantal alternatieve koetswerkversies (break, vierdeurs met koffer en misschien zelfs een roadster-afgeleide) en je mag er staat op maken dat ook deze generatie zal uitgroeien tot een bestseller. Althans, dat hoopt VW, maar het zal niet makkelijk worden, want ook heel wat concurrenten pakken uit met een nieuwe Golf-rivaal. Rivaal numero uno is natuurlijk Opel, dat in Frankfurt zijn nagelnieuwe Astra voorstelt. Ook die werd er volwassener op en belooft afwerking, wegligging en rijplezier van de bovenste plank. Verder zal Mazda zijn veelbelovende 3 onthullen, heeft ook Ford een nieuwe Focus-generatie in de pipeline zitten (maar die zal nog niet te zien zijn op de IAA) en geeft Honda zijn Civic nog tijdig een facelift mee.

 

Hoe de vijfde Golf-generatie rijdt, wat hij precies moet kosten en wat hij daarvoor aan uitrusting in de plaats biedt, is natuurlijk niet geweten, maar de Belgische invoerder beweert dat het verschil met de vierde generatie (bij gelijke uitrusting) miniem tot nihil zal zijn.

 

Break meets coupé

 

De andere bezienswaardigheden op de IAA (in alfabetische volgorde): de verleidelijk gestylede Alfa GT, de Citroën C-Airlounge (die een idee moet geven van hoe de toekomstige Citroëns er zullen gaan uitzien), de Daewoo Lacetti (nog een Golf-rivaal), de spectaculaire Ford Visos (een sportieve concept-car), de dakloze Hyundai CCS, de Jaguar X-Type Estate (de eerste Jaguar-break ooit!), de retro Lancia Fulvia, de Mitsubishi i Concept (of hoe ze bij Mitsubishi de stadsauto anno 2010 zien), de Renault Be-Bop (een stijlstudie die twee aërodynamisch gevormde compacte eenvolumers omvat: een sportief exemplaar en een "vrijetijdsmodel"), de Saab 9-3 Sport-Hatch (een mengeling van een break en een coupé), de Skoda Roomster (die vooral veel "binnenroom" wil bieden) en, last but not least, de gloednieuwe Volvo S40 die in Gent geassembleerd zal worden.

 

(DS)

 


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Studenten UCLL ervaren effect van rijden onder invloed met VR

In Diepenbeek hebben studenten van de hogeschool UCLL kunnen ervaren wat het effect van rijden onder [...]

26/03/2024

Kunstafdeling van de hogeschool PXL toont voor het eerst werken van oud-studenten

In de kunstgalerie van de Hasseltse hogeschool PXL kan je vanaf nu kunstwerken van dertig oud-studenten [...]

26/03/2024

Magnetometer van wetenschapsstudenten UHasselt mag mee op ruimtereis

Eind volgend jaar gaat het onbemand ruimtevliegtuig ESA Space Rider de ruimte in, om daar experimenten [...]

24/03/2024

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84