Image
07/10/2014

Zoektocht naar knapste studente van Vlaanderen onder vuur


Het weekblad P-magazine deed een oproep naar foto’s van knappe vrouwelijke studenten, maar Katlijn Malfliet, vicerector van de KU Leuven, vindt dat niet kunnen. De studentenkring waarvan het knapste meisje de cover haalt zou een cantus cadeau krijgen van het magazine. De vicerector is tegen de gedachte dat mooie meisjes niet meer zijn dan lustobjecten: “Meisjes tussen 17 en 24 hebben het bijzonder moeilijk met alle verwachtingen die op hen afkomen”, vertelt ze aan deredactie.be. Ze wil geen reclame maken in de academische wereld voor een rolpatroon waarin meisjes mooi moeten zijn en als lustobjecten dienen voor mannen. Anya Topolski, coördinator van SASSY, ‘Sharing Academic Sexism Stories with You’, gaat ook niet akkoord met de campagne van P-magazine. Ze vindt het een vernedering voor het vrouwelijke geslacht. Via haar petitie-oproep hoopt ze dan ook een duidelijk signaal de wereld in te sturen en mensen te overtuigen het magazine niet te kopen. De hoofdredacteur van P-magazine, Jeroen Denaeghel, is het hier natuurlijk niet mee eens. In het studentenblad Veto, refereert hij naar het feit dat het magazine de meisjes met klasse en stijl in beeld brengt. De studentencampagne is volgens hem niets in vergelijking met de ‘pornoficatie’ van de videoclips op MTV. Ook op Twitter laat hij zich uit over het verzet tegen zijn coveractie: “Je mag honderd campagnes en radiospots bedenken, de beste reclame is nog altijd een feministe die zich kwaad maakt.” (LVD)
  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Studiekeuze wordt almaar later gemaakt

De klassieke infodagen voor nieuwe studenten die doorgaans in maart of april worden georganiseerd, worden [...]

17/10/2022

Jongeren in de jeugdhulp digitaal verouderd voor campagne

Jongeren die opgroeien in de jeugdhulp, mogen niet zomaar herkenbaar in beeld komen wanneer het draait [...]

12/10/2022

Studenten Karel de Grote Hogeschool krijgen gratis menstruatieproducten

Uit cijfers van Caritas blijkt dat 5% van de vrouwen tussen 12 en 25 jaar al eens wegbleef van school [...]

04/10/2022

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84