Image
12/11/2024

UGent onderzoekt techniek om supermarktklanten te doen kiezen voor veggie

In de supermarkt maken klanten voortdurend keuzes. Soms is het kiezen tussen vlees of een plantaardig alternatief. Hoe overtuig je de winkelende klant om voor veggie te opteren? BE4LIFE, een onderzoekscentrum van de Universiteit Gent, onderzocht het in samenwerking met Carrefour België.


De onderzoekers wilden te weten komen hoe effectief de nudging-techniek is. Nudging wil in de praktijk zeggen dat klanten die niet specifiek op zoek zijn naar vegetarische producten, ze opmerken en alsnog in hun winkelmandje leggen. Een duwtje in de juiste richting, met andere woorden. Nudge, nudge. In tien Carrefour-winkels plaatsten de onderzoekers plantaardige eiwitproducten naast maaltijdkits, met een aantrekkelijk vegetarisch receptenboekje erbij. De resultaten waren positief: de studie toonde een stijging aan van de gecombineerde verkoop van maaltijdkits met plantaardige eiwitproducten. Conclusie: nudging wérkt.

Tekst: Herbert De Paepe


SOCIAL





 

Job in the picture

Uit het GUIDO-archief: de studententijd van Evelien Bosmans

"Toen ik 17 jaar was, heb ik de toelatingsproef gedaan voor Studio Herman Teirlinck in Antwerpen, [...]

31/01/2025

Helft studentenresto's gaat voor meer plantaardig

De helft van de Vlaamse hogescholen en universiteiten voert actief promotie voor plantaardige maaltijden [...]

29/01/2025

5 Brugse bruggen

1) Bargebrug Gebogen lijnen die helrood oplichten in het groen, dat is hoe deze voetgangersbrug [...]

27/01/2025

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84