De Fotograaf - deel 3
Petje af voor fotograaf Didier Lefèvre, striptekenaar Emmanuel Guibert en lay-outer Frédéric Lemercier, want hun epos
De Fotograaf, waarvan het derde en laatste deel is verschenen, is uitgegroeid van een interessant experiment tot een heuse mijlpaal.
Het viel maar af te wachten of een album dat balanceert op het raakvlak tussen strip, fotografie en geëngageerde documentaire zou werken, zelfs al was het project in handen van een supertalent als Guibert. Nou, en of het werkt! Dit laatste deel, waarin fotograaf Didier in z'n dooie eentje de terugkeer vanuit de geneespost van Artsen zonder Grenzen in hartje Afghanistan naar de Pakistaanse grens onderneemt, is een formidabel avontuur, een reis naar
The Heart of Darkness, maar dan in de barre bergen van een land waar de middeleeuwen nog maar net begonnen zijn. Het idee om de originele foto's van Lefèvre te gebruiken als stripvakjes en de lacunes ertussen op te vullen met sobere tekeningen van Guibert, is een voltreffer. Een ongemeen harde, louterende en tot tranen toe ontroerende strip is het resultaat. Een beklemmende
road comic is het, razend spannend ook, en soms gewoonweg meesterlijk, zoals de nu al klassieke scène waarin de fotograaf in machteloze razernij op z'n paard staat te meppen, moederziel alleen in de duisternis op een ijskoude bergpas. Hoewel Didiers reis dateert van twintig jaar geleden, en de foto's dus genomen zijn tijdens de Russisch-Afghaanse oorlog, loopt de link met het heden tijdens het lezen als een ijskoude rilling over je rug.
"Wat is je godsdienst?" is de vraag die Lefèvre als eerste te horen krijgt bij elke ontmoeting op zijn pad. Die vraag klinkt vandaag helaas wranger dan ooit.
(HDP)