Image
21/11/2007

Alcohol op tv zet aan tot drinken

Als jongeren kijken naar films of reclamespots waarin acteurs alcohol drinken, gieten ze zelf per uur anderhalf glas meer naar binnen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Nederlandse Stichting Alcoholpreventie.
 Dat alcoholreclames op lange termijn aanzet tot drinken, wisten we al, maar ook op korte termijn zijn de gevolgen opmerkelijk. Tachtig proefkonijnen van gemiddeld 21,5 jaar keken per twee naar films en reclameblokken met en zonder alcohol. Jongeren die zowel tijdens de film als in reclamespots acteurs naar het glas zagen grijpen, dronken dubbel zoveel als de koppels die geen alcohol op het scherm zagen. Volgens de onderzoekers gaan de kijkers onbewust het gedrag imiteren. Wim van Dalen, hoofd van de Stichting, pleit er dan ook voor dat scenarioschrijvers in scripts minder alcohol aan bod laten komen.

Info: www.alcoholpreventie.nl

(SVR)


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Vlaamse Jeugdraad kent nieuwe voorzitter

De negentienjarige Anna Roos uit Turnhout is verkozen tot nieuwe voorzitter van de Vlaamse Jeugdraad. [...]

05/03/2024

Tienerblad Joepie maakt comeback voor JEZ!

Officieel is het tienerblad al sinds 2015 uit de rekken, maar speciaal voor het jongerencollectief JEZ! [...]

04/03/2024

Gentse bibliotheek Rozier gaat voor meer groen

De bibliotheek van de faculteit Letteren en Wijsbegeerte gaat er in de toekomst groener uitzien. Studenten [...]

03/03/2024

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84