Image
24/09/2009

De inkt van toen

Europese stripmakers die hun strip in Japan situeren, laten zich wel eens verleiden tot het imiteren van de mangastijl. De Fransmannen Martin Leclerc, alias Maël (zijn krasserige tekenwerk ken je misschien van het bikkelharde tweeluik Miltons Dromen) en de debuterende scenarist Antoine Bauza zijn gelukkig niet in die val getrapt.

Voor hun mooie initiatieverhaal De inkt van toen hebben ze eerder gestreefd naar het vatten van de grafische kracht van oude Japanse waterverfschilderijen op rijstpapier, en dat is beeldig gelukt. Deze zeer sfeervolle strip kabbelt voort als een bergriviertje in de heuvels rond Tokio, toen die stad nog Edo heette. Maëls kleurenpalet is beperkt, maar hij weet de sfeer van de seizoenen perfect te grijpen. Het verhaal over een meester en zijn leerlinge is ontroerend. En eigenlijk zijn de auteurs met drie, want de bijdrage van de Zwitserse kalligraaf en japanoloog Pascal Krieger is in deze strip net zo belangrijk als die van Tchang Tchong-Jen indertijd in De Blauwe Lotus van Hergé.
 
(HDP)

  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Studenten UCLL ervaren effect van rijden onder invloed met VR

In Diepenbeek hebben studenten van de hogeschool UCLL kunnen ervaren wat het effect van rijden onder [...]

26/03/2024

Kunstafdeling van de hogeschool PXL toont voor het eerst werken van oud-studenten

In de kunstgalerie van de Hasseltse hogeschool PXL kan je vanaf nu kunstwerken van dertig oud-studenten [...]

26/03/2024

Magnetometer van wetenschapsstudenten UHasselt mag mee op ruimtereis

Eind volgend jaar gaat het onbemand ruimtevliegtuig ESA Space Rider de ruimte in, om daar experimenten [...]

24/03/2024