Virus : Cyborgs in het oog van de orkaan
Virus is een wilde actiehorrorprent over een elektrisch-energetische alien die de mensheid ziet als een zo snel mogelijk uit te roeien virus. Wij schuifden het dvd-schijfje in onze speler, en vonden Virus het vrolijkste bloedbad dat we in tijden hebben mogen aanschouwen.
Regisseur van dit vehikel is John Bruno, zowat de vaste special effects-buddy van James Cameron. Hij ving qua visueel wonderwerk in 1989 een Oscar voor The Abyss. Daarna werkte hij mee aan de onvergetelijke Cameron-spektakels Terminator 2 en True Lies. In '95 stond hij aan het hoofd van de effectenploeg van het toen nog in de Boelwerfsteigers staande Titanic-project. Hij was een van de 35 gelukkigen die naar het echte wrak mochten duiken om een kijkje te nemen. Een mooie job dus, die hij toch wel halverwege in de steek liet zeker. De reden? Hij kreeg de kans om Virus te regisseren.
De cyborgs
Er zijn twee bijzonder spectaculaire facetten aan Virus. Ten eerste: de cyborgs. De buitenaardse geweldenaar uit de film heeft alle computers op een hypertechnologisch Russisch onderzoeksschip gekraakt. Vanuit die geïnfecteerde systemen bouwt hij robots. Alleen: dat volstaat niet. Hij moordt ook de helft van de bemanning uit, om met hun biologisch materiaal de ultieme cyborgs te maken: groteske monsters die half uit stukken lijf, half uit gesofisticeerde robotica bestaan. Cool! Nu zijn die cyborgs echte meesterstukjes geworden, en dat is te danken aan een combinatie van computeranimatie, miniatuur- en ware-grootte-robotica en een hoop slijmerige make-up. John Bruno kreeg daarbij de hulp van absolute specialist terzake Phil Tippett, die ook de reuzeninsecten in Starship Troopers tot leven had gebracht. Een special effects dreamteam dus, en dat zie je ook. De droids lijken geen moment artificieel te zijn, maar blijven zelfs in de meest onwaarschijnlijke scènes akelig realistisch. Hoogtepunt is de hilarische cyberen versie van Donald Sutherland, gecreëerd op de goeie ouwe manier: zes uur make-up en héél veel fantasie.
De orkaan
Spectaculair facet nummer twee: de hele film speelt zich af op een schip dat rondzwalpt in het verraderlijk kalme oog van een dodelijke orkaan. We zeiden het al, John Bruno zat ooit in het Titanic-team, dus je kan van hem wel een paar nautische huzarenstukjes verwachten. Nou! Ten eerste heeft hij van allebei de schepen die in Virus voorkomen een exemplaar op ware grootte kunnen bemachtigen. Het zijn dus geen studiomodelletjes die je ziet zinken en ontploffen en weet ik veel wat. En dan de orkaan zelf! In de Hollywood-studio's staan windmachines, want dit is uiteraard niet de eerste film die zich in een storm afspeelt. Maar die studioturbines halen een windsnelheid van hoogstens 70 tot een goeie 100 kilometer per uur, en dat vond Bruno lang niet genoeg. Je spreekt tenslotte pas van een orkaan vanaf een windsnelheid van 115 per uur. Hij ging dus op zoek naar iets beters, en vond het nog ook. Op sommige fabrieksschouwen in de VS vind je grote turbines die de lucht eruit zuigen met 160 kilometer per uur. Aha! Dat was al beter! Bruno liet speciaal voor Virus zo'n turbine bouwen, zodat in de film scènes te zien zijn waarin de wind 30 seconden lang over het dek zwiept met maar liefst 190 per uur. Dat is nog nooit eerder in een film vertoond, en zou wel eens alle stormsequenties uit de volgende Hollywood-blockbusters een nieuw gezicht kunnen geven.
(JC)