Image
03/02/2010

Food Inc.

Food Inc. is een documentaire van Robert Kenner die op zoek wil gaan naar de onverkwikkelijke manier waarop de voedselindustrie te werk gaat in de Verenigde Staten. Daar slaagt de film eigenlijk niet in, want het lukt hen bijvoorbeeld niet eens de boosaardige multinationals die ze verantwoordelijk achten voor de wantoestanden te interviewen.

 

 

Michael Moore zou dat corporate scum toch minstens zijn gaan jennen in het voorportaal van hun hoofdkwartier. Bovendien is de film vaak clichématig en anekdotisch, zonder solide feitelijke onderbouw. En ten slotte hebben wij als Europeanen niet echt boodschap aan Food Inc., want tot nader order zijn de landbouw en voedselindustrie bij ons lang niet zo extreem gecentraliseerd als in Amerika. Wat we wél sterk vonden aan deze documentaire, is dat ze bijna zonder het zelf te beseffen diepere wantoestanden in de Amerikaanse maatschappij blootlegt, die niet alleen met de voedselproductie te maken hebben. Het feit dat gigantische bedrijven een kleine concurrent kunnen uitknijpen als een citroen door tegen hen - ook al weten ze maar al te goed dat ze ongelijk hebben - een rechtszaak aan te spannen tot de tegenpartij de gerechtskosten niet langer kan betalen. Het feit dat lobbyisten van diezelfde bedrijven tot in de hoogste regionen van de politiek in Washington opklimmen en daar ongegeneerd een wetgeving op maat kunnen bestellen. En het feit dat je in een land dat prat gaat op de absolute vrijheid van meningsuiting blijkbaar niet eens voor de camera mag zeggen dat je geen hamburgers lust zonder een leger advocaten van de vleesindustrie op je dak te krijgen (vraag het maar aan Oprah Winfrey). Food Inc. is als film niet veel soeps, maar je kan er toch wat uit leren.
 
Dvd-extra's: Trailer.
 
 
(HDP)

bekijk de trailer 


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Betaalbare maaltijden voor studenten in Anderlecht

Vijf wijkrestaurants in Anderlecht openen hun deuren voor studenten.   Deze wijkrestaurants of [...]

14/03/2024

Jongeren wachten steeds langer om seks te hebben

Uit een bevraging bij tienduizend Nederlandse jongeren blijkt dat ze steeds langer maagd blijven. Een [...]

14/03/2024

De Stichting voor Toekomstige Generaties kent haar winnaars

Dertien student-ondernemers zijn bekroond met Prototyping the Future-beurzen. De Stichting bestaat [...]

13/03/2024

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84