Image
26/04/2011

Trendwatcher Herman Konings

“Als consumentenpsycholoog en veranderingspsycholoog kijk ik naar wat mensen vandaag anders maakt dan gisteren en morgen.” Herman Konings heeft zo’n twintig jaar geleden het Antwerpse trend- en toekomstonderzoeksbureau Pocket Marketing/nXt opgestart en is ondertussen zowat de bekendste trendwatcher van ons land. Hij weet dus als geen ander wat morgen hip, hot & happening is en wij mogen vandaag even meespieken in de grote glazen bol.

 

GUIDO: Leg ons eerst eens uit hoe je zulke voorspellingen kan maken.

Herman: Anderen gaan vaak aan mensen zelf vragen wat ze in de toekomst interessant zullen vinden en wat niet, maar dat blijkt niet zo efficiënt. Als je bijvoorbeeld in het jaar 2000 aan de mensen vroeg of ze later een gsm zouden kopen, antwoordde twee op drie: over my dead body. Maar nauwelijks duizend dagen later had al zeventig percent zo’n ding op zak. Ondertussen is dat aantal zelfs nog gestegen naar negentig percent. Wij gaan anders tewerk en vragen niet aan de mensen, maar aan wetenschappers van een specifiek vakgebied wat allemaal mogelijk zal zijn in de toekomst en trekken dan met dat lijstje naar bijvoorbeeld sociologen om te vragen of zoiets zal aanslaan of niet. Daarnaast nemen we ook contact op met trendwatchers wereldwijd om te kijken wat elders nieuw is, en zo kunnen we uitdokteren of die trend zich al dan niet hier ook zou kunnen nestelen.

 
GUIDO: Kan ik ook zelf een trend starten?
Herman: Je kan zelf een microtrend lanceren als je ondertussen ook rekening houdt met de macrotrend. Ik geef een voorbeeld: als je weet dat er vraag is naar duurzaamheid, kan je een product op de markt brengen waarvan het etiket zegt: ‘goed voor het milieu’. Zoiets hebben de supermarkten gedaan toen ze de gratis zakjes afschaften. Je kan trouwens ook compleet uit het niets een trend lanceren, denk maar aan Kabouter Wesley of de Uggs –al zijn die ondertussen al lang niet meer hot. In zulke gevallen breng je gewoon iets compleet nieuws, waardoor de mensen er al snel over gaan praten en het object een eigen leven gaat leiden. Een kort leven weliswaar, want eens iedereen op de kar springt, is de trend alweer passé, denk maar aan de Crocs. Dat bedrijf heeft nu grote financiële problemen.
GUIDO: Iedereen zit ondertussen ook op sociale netwerksites. Bedoel je dan dat de gloriedagen van Facebook geteld zijn?
Herman: Er zijn wel al jongeren die één dag in de week Facebook gaan mijden, omdat ze weer meer persoonlijk contact willen, maar geloof me vrij: Facebook is here to stay. De netwerksite heeft veel dieper ingespeeld op ons leven dan die Crocs. Het is een leeg blad dat je voortdurend zelf kan invullen. Wanneer en hoe vaak bepaal je zelf. Facebook speelt ook in op de macrotrend die bestaat rond zelfexpressie. Men zegt zelfs: self expression is the new entertainment.
GUIDO: Wat zijn de trends van morgen?
Herman: Facebook blijft een grote trend, al gaan we ook aan social notworking doen en dus een dagje uitloggen om in real life af te spreken, en dan nog liefst aan een grote tafel met veel volk. Ook vintage en retro blijven hot en de hype rond hobbykoken wordt zelfs nog groter dan ze al is. Daar komt nog hobbyfotografie bij: mensen gaan zich een digitale reflexcamera aanschaffen en schrijven zich ook in voor een cursus, wat trouwens een logisch gevolg is van de opkomst van de met camera uitgeruste smartphones. Nog een andere trend is verteveling, wat wil zeggen dat we ondanks een tekort aan tijd te kampen krijgen met een overdosis aan keuzes. Vergelijk maar eens wat in de rekken stond tien jaar geleden met wat we vandaag allemaal kunnen kopen. Geen zout, paprika en pickles meer, maar ook barbecuesmaak, zout- en peper, of zelfs kaas. Nieuwe producten zullen ook vooral heel gebruiksvriendelijk moeten zijn, zodat we geen tijd hoeven te steken in het lezen van een handleiding. De opvallendste nieuwkomer wordt hoogstwaarschijnlijk het hele 3D-gedoe. We zullen niet alleen 3D-televisies en 3D-audio installeren, maar ook software waarbij je in 3D kan werken én bovendien ook in 3D kan printen. Voor professionals bestaat het al even, maar vanaf maart is het ook voor de consument beschikbaar. Benieuwd hoe die lamp er zal uitzien? Geen probleem, we printen die lampenkap gewoon eens in drie dimensies af. Met behulp van een soort papierpulp gebeurt dat dan.
GUIDO: Ik ben al benieuwd!
 
(SVR)

  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Knokke-Heist verbiedt bierfietsen

Slecht nieuws voor wie plannen heeft om eens een tochtje met de bierfiets te maken. In Knokke-Heist is [...]

03/04/2024

Jongeren verkiezen traditionele nieuwsmerken boven sociale media voor betrouwbaar nieuws

Vlaamse jongeren wenden zich sneller tot traditionele media als het aankomt op nieuws. Dat blijkt uit [...]

03/04/2024

Graffitistraatje Gent krijgt ontmoetingspunt voor toeristen

Deze maand komt er in het befaamde graffitistraatje in Gent een nieuw onthaalpunt, waar Gentenaars en [...]

02/04/2024

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84