Sleeping Dogs (PS3, Xbox 360)
Het scheelde weinig of Sleeping Dogs was er nooit geweest. Oorspronkelijk bedoeld als nieuwe episode in de True Crime-reeks, werd de game na drie jaar ontwikkeling verticaal geklasseerd door uitgever Activision. Gelukkig werd de bijna compleet afgewerkte code overgekocht door Square Enix, en die hebben zeker geen kat in de zak binnengehaald. Sleeping Dogs doet zich in eerste instantie voor als een doorslagje van het populaire Grand Theft Auto, maar gaandeweg verbaast het spel op aangename wijze. Je speelt dubbelagent in de onderwereld van Hongkong en zowel de open stad als de personages zijn geweldig levensecht, inclusief Chinese woordenschat en tongval. Het scenario doet op zijn beste momenten denken aan Aziatische topfilms als Infernal Affairs, maar het is vooral de gameplay die overtuigt door de gelaagdheid en de afwisseling. In andere games met openspelwereld gaat alles na enkele uren al vervelen, maar Sleeping Dogs houdt je aandacht strak aan de leiband. Ook de sérieux van het spel is een echte verademing. Geen flauwekul zoals in Saints Row, waar je mensen doodknuppelt met een reuzendildo, maar wel een rasecht gangsterverhaal. Diezelfde volwassen benadering zit ook in de soundtrack, met kwaliteitsvolle themazenders van Ninja Tune, Roadrunner Records en Warp.
(SVK)