Image
30/04/2004

Tim Christensen: Honeyburst

Singer-songwriters, ze plaveien er de straten mee. De grote drang om grote woorden, grote verhalen, grote songs en gevoelens te uiten en in een liedje te vertalen zit in heel wat jonge goden te jeuken
en het wordt steeds moeilijker om er nog een paar echte te vinden. Wij houden het voorlopig op Waits, Tricky, Kowlier of Ed Harcourt. Mannen die ofwel afgezien hebben (Tricky), geniaal zijn (Tom Waits), iets heel ingewikkelds heel simpel kunnen vertellen (Kowlier), of piano's vernielen tijdens hun concerten en waarvan we nog veel verwachten (Ed Harcourt).

Scandinavische heren, van een snor voorzien en met, o wee, een oprukkend ringbaardje verwachtten we niet echt. Het duurt dan ook tot de vierde song voor we even opkijken, want wat voorafging was nog kleveriger dan de albumtitel doet vermoeden. In 'Jump the gun' zijn Tim's favoriete letters r-o-c-k- eindelijk op hun plaats. Een fijn snerpend gitaartje en een p(l)akkend refreintje boven instrumenten die na drie suffe songs zijn warmgelopen. Tim speelt al sinds zijn zevende gitaar, had zijn eerste bandje op zijn achtste en brak al harten op zijn veertiende, ergens vermoeden we dan live toch wel een bijzonder charismatisch manspersoon. Blijft wel dat er los van Abba en Clawfinger nog maar bitter weinig echt weggeraakt is uit vikingland. 'Whispering at the top of my lungs', wat we trouwens een pienter gevonden titel vinden, is een pijnschreeuwende rockballad die best beklijft maar waar we van de tekst alvast niet omver vallen. 'Right next to the right one' lijkt het ultieme blinkoogjes aan het altaar trouwnummer te zijn waarvan we "so I want you to know that a pretty face can take you places you don't wanna go" wel diep genoeg vinden klinken.

We willen niet zeggen dat we dit vinden sucken, want de twee songs waar we het over hadden zijn goed. Toch hebben we hier de hele tijd zo'n 'dit is niet echt'-gevoel, het is allemaal nogal braaf, proper, makkelijk en zonder al te veel avontuur, verbazing of oprecht wegdromen. Piekfijne sound, perfect neergezette klank- en gevoelsomgeving, maar ons net iets te surrogaat, te onecht. Wij zijn dit, afgezien van 'Jump the gun' en de instrumentendans in 'No easy key' meteen vergeten. Onze favoriete viking blijft Hägar én 'Dancing queen' een klein, klein beetje.

(LAD)


Comments

ONTSPANNING

10 highlights voor een onvergetelijke L.A. experience

Los Angeles is larger than life. Deze chaotische megastad aan de Amerikaanse westkust in Zuid-Californië [...]

Nieuwe muzikale ontdekkingen op Rock Werchter doe je op de Slope

Dat evergreens als The Cure, Pixies en David Byrne dit jaar op Rock Werchter staan, wist je vast al. [...]

  • Slider
  • Slider

TopMovies

SOCIAL





 

Job in the picture

Maxon Blewitt: "De Kerstman is een sodomiet. In onze hoofden dan toch."

  De muziekmuze van Antwerpenaar Björn Eriksson lag in zijn kinderkamer. Een mysterieuze, overbelichte [...]

25/12/2011

Bavet of servet - Alles over etiquette aan tafel

Etentje met je schoonouders in spe gepland? We weten dat je normaal met een pizza op schoot naar televisie [...]

24/12/2011

The Thing

Vergeet de remake van die Hollandse debutant die onlangs in de bioscoop liep en schuif liever deze piekfijne [...]

23/12/2011

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84