Image
12/05/2004

Wiley: Treddin’ on ice

Zij geven er geen reet om hoe wij hun muziek willen noemen. Laten we het dan ergens een beetje richting geven en zeggen dat als je van Dizzee Rascal houdt je dit ook best zal aankunnen.
Recht uit Londens suburbia, Wiley en zijn Eskimo-beats.

Want zo hekelt hij in 'Wot do u Call it?' iedereen die bij elke nieuwe bliep uit de samplebak een versgeboren genre meent te ontwaren. Eskimo dus en tientallen Eskimo-raves in de Londense onderbuik waar mc's tussen US-rap, Jamaïcaanse ragga en Engelse garage hun genre opkweken.

Op de versgegraven tombes van UK-garage is het zeker weer iets anders, verfrissends en leuk met de goedgekende ingrediënten van een trosje rhymers met smakelijk Lundunse tongval, die vooral veel lol maken. Daarnaast een hoop felle garage, 2step (er is dus toch nog íets waardigs uit die stomme scene gekomen), een gezond ragga-gevoel en typisch Engelse hiphopbeats. Nergens sprake van zwakke of dunne plekjes in hun muziekijs. Wie Dizzee Rascal's ongelooflijke debuut Boy in Da Corner in zijn kast of op schijf heeft staan, zal daar Wiley al ontmoet hebben, voorgesteld in een van de songs op die plaat, en meteen de sterke stem van nog meer nieuws en goeds. Aftrap met de pompeuze dribbelbeats, en die hoor je in zowat elk nummer terug, van 'The Game' en een machtig gevoel van straatwijsdom. Het nerveuze gedans van 'Wot u call it' en die dikke kale garagebassen of elektronische hop-ritmelijnen en het vaak hectische maar heel aanstekelijke rhymen van Breeze, Kano, J2K en Wiley zelf zijn de bepalende kleuren en klanken van de ijscoole Eski-beat.

Dat fijnbesnaarde evenwicht tussen gewichtig straatjochie doen en het losbolgevoel, gek en gestoord doen van 'Pies' of 'Goin' Mad' en de heel originele klankbibliotheek maken van Wiley's eerste werkstuk een absolute aanrader, misschien een ietsje onder het niveau van Dizzee, maar zeker jullie aandacht waard.

(LAD)


Comments

ONTSPANNING

Nieuwe muzikale ontdekkingen op Rock Werchter doe je op de Slope

Dat evergreens als The Cure, Pixies en David Byrne dit jaar op Rock Werchter staan, wist je vast al. [...]

Nieuw in de cinema: 'Broken English'

Broken English is een hoogst gestileerde, deels gefictionaliseerde docu over het onwaarschijnlijke leven [...]

  • Slider
  • Slider

TopMovies

SOCIAL





 

Job in the picture

Anvil! The Story of Anvil

De Britse filmmaker Sacha Gervasi - even situeren: hij schreef het script voor Steven Spielbergs The [...]

18/12/2009

Avatar

The King of the World is terug, en deze keer ligt het universum aan zijn voeten. Twaalf jaar na Titanic [...]

17/12/2009

De 5 trends voor 2010

Wat brengt 2010? Kappen we massaal met netwerksites als Facebook of willen we alsmaar meer? Het Gentse [...]

17/12/2009

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84