Image
06/05/2005

Stash: Rock ’n roll show

Moeilijk geval. Gewild of niet, ‘Sadness’ zal deze zanger blijven achtervolgen. In een vorig leven en een vorige plaat meende Gunther Verspecht nog te kunnen tippen aan een van de freakkeizers, Dave Eugene Edwards van Sixteen Horsepower.
 Gunther heeft wel een heel goede, mooie stem. Deze derde plaat heet rock ’n roll show.

‘Sadness’ is een song die we consequent skippen, want ook voor de groep zelf vervelend wegens eeuwig referentiepunt. Ondertussen al gesignaleerd op menig trouwfeest bij blauwogige bruidjes. Chiromeisjes en afwassende huisvrouwen komen ter plekke klaar, de meligheidsfactor van wat op zich best een mooie ballad was, is te hoog geklommen om gezond te zijn.

Verder dan. Eigenlijk houdt de kraak, de schuur en de traan in Verspechts stem samen met de rake eenvoud de plaat helemaal recht, want veel vernieuwends is er in de muziek niet per se te vinden, niet dat we steeds de muziek willen heruitgevonden zien. Rock-’n-roll is dit al helemaal niet, tenzij in de interpretatie van vijftigers die al sinds ze de Paranoiacs keihard vonden een zweem van stoer en skai over zich menen te hebben. Dat het 16 Horsepower lookalike-pad verlaten is, vinden we moedig, want qua stem kon Verspecht wel mee met Edwards. In geloofwaardigheid en mystiek daarentegen, kan niemand op tegen de frontman van de donkere bijbelcountry/americana. Soit, een wijze nieuwe weg ingeslagen. De donkere traan is er wel nog steeds. Met ‘My darkness comes’ kunnen wij zo ons paard op, de oneindige, trieste prairie tegemoet. En weemoed, net te smaken, tuurlijk door de stem, vinden we in zowat elke track. Laat ‘Sinnerman’   samen met ‘My darkness comes’ onze opmerkelijkste luisterpassage zijn.

Een degelijke plaat, maar waar heel veel luisterenden Stash’s muziek ‘geloven’, kunnen wij dat met de beste wil niet. Geef ons nog altijd maar Cave, Freebee (die dit véél beter doet), Ed Harcourt, Thom Yorke, Ben Harper, Luc Devos... Stash haalt nooit dat niveau, maar levert wel een correct, beheerst, hapklaar album af.   Wij zijn Stash-heidenen, vergeef het ons.

(LAD)

  


Comments

ONTSPANNING

Nieuw in de cinema: 'Broken English'

Broken English is een hoogst gestileerde, deels gefictionaliseerde docu over het onwaarschijnlijke leven [...]

Voel jij je ook verplicht om fooi te geven op restaurant?

Of je een fooi geeft op restaurant, en zo ja: hoeveel, daar beslis je zelf over. Tenminste, zo zou het [...]

  • Slider
  • Slider

TopMovies

SOCIAL





 

Job in the picture

Nieuwe namen 10 days off

Tijdens de Gentse Feesten is kunstencentrum Vooruit weer de ‘place to be’ voor de liefhebbers van elektronische [...]

12/06/2011

Rock Werchter steunt SOS Kinderdorpen

Rock Werchter komt steeds dichterbij, van 30 juni tot 3 juli is het weer zover. Zoals elk jaar zet het [...]

11/06/2011

Philips draagbare Blu-rayspeler

Binnenkort vertrek je na een hopelijk bijzonder geslaagde eerste zit op reis. Philips heeft een geweldige [...]

09/06/2011

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84