Image
21/10/2005

Off The Record

Pruttelen, ploffen, kelen, murmelen, fluisteren, krijsen, piepen, huilen, blaffen, loeien, hijgen, zuchten, klikken, klakken, klokken, geen instrument waar je meer mee kan dan met je eigen tong, mond en stembanden. Blaas je dat allemaal een beetje groter en klink je er een goede versterker aan vast, dan krijg je Off The Record!
 Beatboxen is tot nu toe zowat altijd iets van de rappers geweest. Ze maakten er, bij gebrek aan dure instrumenten en apparatuur, zelf hun ritmelijnen en beats mee, terwijl de opper-mc aan het rappen ging boven hun zelfgemaakte ritmesectie. Bij Off The Record wordt er volledig vanuit de stembanden vertrokken en hoor je al gauw een even grote creativiteit en verbeelding als bij het oppervoorbeeld Rahzel. Rahzel die onder meer bij The Roots aan de slag was en ook zelf een album uitbracht, waar dan wel weer bij gemusiceerd werd en dat daardoor ferm aan charme inboette. Deze vier heren, eigenlijk echte cabaretiers, theatermakers, doen alles, en dat enkel en alleen met de stem. Drums, blazers, synhesizers, gitaren (!), effecten, bas, pieps en scratches klinken uit Manou, David, Stijn en Jeroen. Op zijn best is dit licht geniale muziek. Op zijn minst is het een grappige tot hilarische muziekgenreparodie. Opener ‘Kill the kids (and run away with their money)’ - die titel alleen al - is een meezinger, meestamper in de beste euro-discohouse traditie. En dat is de kracht van Off The Record, elk genre wordt zo correct scheef weergegeven, de volledig erover tekst en de doorrookte stem in ‘Not easy’, let er vooral ook op de gebeatboxte lead-guitarsolo, fantastisch! De ghetto-Brussels-rap van ‘Les emmerdeurs’, het Beegees poepje ruiken in ‘So bad’, en een reggae-light die zowat zwoeler klikt dan Wayne Wonder, ‘Never go... or wait a few more years’. Off The Record is wiggie-wiggie-wicked! Een echt te ontdekken viertal. Beatbox op zijn best en meest creatief. Bij sommige songs hebben we echt tranen met tuiten gelachen terwijl we bij andere al even enthousiast aan het meeboxen gingen of vol bewondering zaten te luisteren. Héél origineel!

(LAD)


Comments

ONTSPANNING

Voel jij je ook verplicht om fooi te geven op restaurant?

Of je een fooi geeft op restaurant, en zo ja: hoeveel, daar beslis je zelf over. Tenminste, zo zou het [...]

Citytrip naar de Portugese hoofdstad Lissabon

De hoofdstad van Portugal ligt aan de monding van de Taag, een rivier die ter hoogte van Lissabon zo [...]

  • Slider
  • Slider

TopMovies

SOCIAL





 

Job in the picture

De aantekeningen van Darwin 1: Het oog van de Kelten (Le Lombard)

Een goeie stripreeks begint bij een goed idee. Dat Charles Darwin himself wordt opgevoerd om bizarre [...]

08/07/2010

I Love Techno – pre party

Het dance-event I Love Techno mag dit jaar vijftien kaarsjes uitblazen en daarom volgt er op 18 september [...]

06/07/2010

The Princess and the Frog

Dit is niet het comeback-meesterwerk geworden waarop velen hadden gehoopt, maar toch zijn we blij dat [...]

05/07/2010

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84