Image
25/11/2005

Sheavy: Republic

Een goede bandnaam is niet iedereen gegeven. En of je deze band nu uitspreekt als Scheevie, zoals uw gemiddelde West-Vlaming en dienaar, ’t Is heavy, zoals de gemiddelde Engelse salontheedrinker, of iets als Chevy, de wagen dan, het doet er totaal niet toe. Wat ertoe doet is dat de opvolging van de Prins van de Duisternis verzekerd is.
 Black Sabbath leeft meer dan ooit tevoren!

En hoewel dit Sheavy's vierde album is op hetzelfde Rise Above-label, kent nagenoeg niemand hen. Behalve de diepploegende Sabbath-fans. Ze komen uit Newfoundland, ergens op het randje van de Atlantische oceaan en net onder de poolcirkel, geen schande dat je dit dus, zelfs ondanks alle mogelijke www’s, nog niet kende. Luister!

Stonerrockers gaan dit graag horen, want sludgemeester Billy Anderson, die ook al voor High on Fire én grootmeesters The Melvins werkte, krioelt hier aan de producersknoppen. En verder? Verder is dit de perfecte resurrectie/verderzetting waar Black Sabbath ooit in de jaren vlug geshockeerd mee begon. Zanger Stephen Hennessey lijkt akelig veel en timbreklankig héél juist op de scheur van Ozzy. De muziek is Sabbath op wiet en dikke kracht. De titels even episch als ‘Paranoid’ of ‘Iron Man’. Hier krijg je ‘Hangman’ met een magisch slepende inkom, daarna perfecte skaterock à la Zero of Baker skateboards, geen puberpunkprut, en terug in dat heerlijk slepende, een lekker afwisselen van sludge en snelheid. ‘Standing at the edge of the world’ vat aan met donkere bas en gaat dan Sabbathgewijs vertelzingend met de snerpsnaar eronder. Ja, dit is een Sabbathkloon. En nee, een betere komt er volgens ons niet meer bovengronds. Zijn zoon heet Sheavy en rockt ongelofelijk aars!

Ozzy mag gerust zijn stoppen verder laten doorslaan, aan zijn melkmuilkinderen zullen we toch nóóit íets hebben, maar zijn erfenis is met het allergrootste respect en zelfs evolutie verzekerd. Een must-have voor elke Sabbathfan en meteen ook voor wie van stoner, skaterock, rock houdt. Onruigen, gelieve u te onthouden, dit is voor mannen met baarden en een passie voor zelfkweek! Ooo, nog even die dreigende loomdrums in ‘...In the middle of nowhere’ Jaaaa!

(LAD)


Comments

ONTSPANNING

Nieuwe muzikale ontdekkingen op Rock Werchter doe je op de Slope

Dat evergreens als The Cure, Pixies en David Byrne dit jaar op Rock Werchter staan, wist je vast al. [...]

Nieuw in de cinema: 'Broken English'

Broken English is een hoogst gestileerde, deels gefictionaliseerde docu over het onwaarschijnlijke leven [...]

  • Slider
  • Slider

TopMovies

SOCIAL





 

Job in the picture

Batman: Hush (De Vliegende Hollander)

That's all folks: uitgeverij De Vliegende Hollander, die ons de voorbije drie jaar heeft verblijd met [...]

12/05/2011

Lichamelijk contact: WeDare

  Cyndi Lauper wist het meer dan 20 jaar geleden al: 'Girls just wanna have fun'! En de fun hoeft [...]

12/05/2011

Style by EMMA*: Mini voor mannen

Bij de vrouwen mag de zoom van de rok deze zomer dan wel tot aan de enkels zakken, bij de mannen schiet [...]

09/05/2011

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84