Image
24/02/2006

Mint: Magnetism

Volgens ons hebben ze hem binnen bij het platenlabel Green Elephant. Hun eerste echt grote klassebak. Elephant sluit tegen een benijdenswaardig tempo de ene jonge band na de andere aan de boezem en gelooft zondermeer in de ongelooflijkheid van ieder van die bands.
 Mint is wellicht de eerste die die beloftes volklinkend zal waarmaken, want Magnetism is iedere letter in zijn titel waard.

Mint scoorde al met de stevig roterende ‘Your shopping lists are poetry‘ op jullie Stubru. Heerlijke pop, heerlijke pop. Niets minder en gelukkig ook bij regelmatige vlagen nog heel wat noten meer.  

Het hele album fladdert vol van die dromerige, luchtige pop. En terwijl ze in Brittenland lachen met de sukkelplatenlabels die maar geen Arctic Monkeys op eigen houtje kunnen versieren (Arctic Monkeys gaat trouwens volgende week onder onze loep) heeft Green Elephant toch maar mooi deze poppers te klissen. Vaak heeft het veel weg van de kalmere sub-pop lo-fi groepjes uit het vroege grunge-tijdperk, of heeft het de aangename zweverigheid van de Manchester-pioniers, Ride dachten wij voor wie zich hen nog herinnert, of de geüpdatete versie daarvan, de heren van Girls in Hawaï. In elk geval heeft Mint karakter, dat willen we zeggen. Heel dromerig, zoetjes, braaf en lief, maar wel met een sterk geschetste kop, geen klefsiroop op een mannequinkop. En omdat ze met ‘I did a fast downhill on my skateboard but it never blew away the pain’ precies onze gevoelsfrequentie konden raken, staat onze sympathie voor hen op scherp. Of worden wij ouder en willen we steeds bravere dingetjes, speelsere toontjes? Nee dus, als Absynthe Minded gisteren twee welverdiende Zamu's op zak stak - 'My heroics part one' is gewoon fenomenaal - dan zouden we Mint dat ook graag zien doen. Aangenaam is nu eens het beste woord voor deze plaat vol afwisselende dromerssongs en zacht bruisende gitaarpop.

Af en toe kom er een band langs waar je het grootse al in ziet glimmen. Absynthe Minded, Millionnaire, Gabriel Rios, Girls in Hawaï... Laat ons zeggen dat we het helemaal niet erg zouden vinden dat deze sensi-poppers in dit lijstje kwamen te staan.

(LAD)


Comments

ONTSPANNING

Nieuw in de cinema: 'Broken English'

Broken English is een hoogst gestileerde, deels gefictionaliseerde docu over het onwaarschijnlijke leven [...]

Voel jij je ook verplicht om fooi te geven op restaurant?

Of je een fooi geeft op restaurant, en zo ja: hoeveel, daar beslis je zelf over. Tenminste, zo zou het [...]

  • Slider
  • Slider

TopMovies

SOCIAL





 

Job in the picture

Het lekkerste ontbijt ooit: banaan-yoghurtpannenkoeken

Vind je het maar saai om elke dag granola of boterhammen op te eten als ontbijt? Dan hebben wij goed [...]

29/06/2020

Tweede Vlaamse KFC-restaurant opent de deuren

Goed nieuws voor de fans van Kentucky Fried Chicken. Zaterdag opent in Turnhout het tweede KFC-restaurant [...]

26/06/2020

VIER en The Park lanceren De Mol aan Zee in Blankenberge met café en VR-game

De fans van De Mol die deze zomer voor een vakantie kiezen aan de Belgische kust mogen zeker een bezoekje [...]

23/06/2020

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84