Image
03/03/2006

Mogwai: Mr. Beast

Vertrouw niet zomaar alles wat ze je in de strot rammen. Geloof dus ook niet dat Mogwai opeens een nest rockers zou zijn geworden, erop los ramt en rockt met hoofdletter R, zoals het aan de pers gerichte tekstje voor juist houdt.
 Mogwai blijven gewoon vijf jonge mannen met een heerlijk gevoel voor humor, en muzikale koningen van de weemoed. Goed, Mr. Beast dit vijfde studioalbum van de Schotten, is in zekere zin gevarieerder dan de vorige Happy songs for happy people, want er is een afwisseling in songs op tempo en op het uiterste gemak. Hier al wat meer elektronica, zoals in het flauwste nummer van de plaat ‘Acid food’, en daar een sonische uitbarsting van enorme wegblazende proporties, ‘Glasgow Mega snake’ en afsluiter ‘We’re no here’. Laat in die twee songs dan een hoofdletter R zitten, ach, vergeef de bioschrijvers, zij weten niet wat ze horen. ‘Mega snake’ en ‘We’re no here’ zijn twee songs tussen de elementenmuziek van Isis of Pelican in, daverende geluidsmuren en de tere breekbaarheid van een verdwaalde pianotoets van Mogwai’s überlolbroek Barry Burns, en dat bedoelen we positief. Perfect gepositioneerd op ‘Mega snake’ en als afsluiter op ‘No here’ om tussenin volop te kunnen genieten van de muzikale ruimte in de nochtans minutieus computeraal uitgekiende kalmtesongs. Prachtige, spaarzame piano, heel zelden een flard gezongen, in de doorgaans instrumentale filosofie van Mogwai. ‘Acid food’ valt net iets te veel uit de toon, niet dat het onoverkomelijk is, maar Mogwai heeft geen Radiohead/Autechre kloontje nodig, want die doen het zelf veel beter.

 (LAD)


Comments

ONTSPANNING

Citytrip naar de Portugese hoofdstad Lissabon

De hoofdstad van Portugal ligt aan de monding van de Taag, een rivier die ter hoogte van Lissabon zo [...]

Je eerste huis kopen: kies voor een landelijke keuken

Wanneer je na het afronden van je studie je eerste baan vindt, is het kopen van een eerste huis vaak [...]

  • Slider
  • Slider

TopMovies

SOCIAL





 

Job in the picture

The Selfish Giant

Zelden zijn we het zo roerend eens geweest met de jury van het Film Fest Gent als bij de editie van oktober [...]

15/01/2014

Horses: "Het is redelijk donkere muziek. Ik ben een wintermens."

Perfect op zijn plaats in de zondagavond van Duyster op Studio Brussel, maar nu ook minder bang van het [...]

14/01/2014

World War Z

Het boek was onovertroffen, maar de film is ook duivels goed. In World War Z gaat de wereld ei zo na [...]

13/01/2014

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84