Image
10/06/2002

Hollanders en voetbal

Is er nog voetbalsfeer in Nederland, nu Oranje niet mag deelnemen aan het WK? Wij gingen op zoek naar een antwoord in Rotterdam, waar onder de Erasmusbrug een vrachtschip ligt aangemeerd met aan boord het interactieve voetbalparadijs NikePark.

Op de tribune naast de 'Cage', een metalen kooi waarin miniteams mekaar bekampen net als in de Nike-voetbalcommercials, treffen we Wouter, Remi en Koert, drie 24-jarige voetbalfans uit Rotterdam. Het valt ons meteen op dat alleen Koert een oranje T-shirt draagt. Toch haalt hij zijn schouders op. "Ik volg het WK deze keer helemáál niet!" zegt-ie beslist. "Wij zijn nochtans behoorlijke voetbalfans," meldt Wouter, "maar dit is natuurlijk niet echt prettig. Zitten we hier naar een kooi te kijken in plaats van naar ons elftal in het WK." Koert kan het nog steeds niet geloven: "Dit is toch te belachelijk voor woorden? Hoe kan dat nou? Nederland dat niet deelneemt aan het WK, daar reageer je toch alleen maar met ongeloof op?"

Veel te arrogant

Ook Remi is minder geïnteresseerd in het WK dan anders. "Ik was met een groep vrienden bij mijn broer aan het kijken toen we werden uitgeschakeld," zegt hij hoofdschuddend. "Hoe lang is dat geleden, dat we niet mochten meedoen? Volgens mij hebben we altijd al deelgenomen..." Wouter vult aan: "Toen reageerden we best wel fel hoor, toen we werden uitgeschakeld. Dat was zo rot." "Nou ja," relativeert Koert, "misschien is het wel goed dat we een keertje niet meedoen. Kunnen we de volgende keer er weer wat meer voor gaan. De spelers waren veel te arrogant geworden, te zelfzeker. 't Is een lesje voor hen."

Weg met Duitsland en Frankrijk!

Sympathiseren de Nederlandse voetbalfans nu voor een ander team? Wouter: "Ik supporter voor Kameroen, voor dat team heb ik sympathie gekregen op een vorige wereldbeker." "Ik supporter vooral tégen bepaalde teams," lacht Koert. "Frankrijk bijvoorbeeld, en Duitsland. En als ik Ierland zie spelen, denk ik toch steeds weer: daar hadden wij kunnen staan." Remi gaat daar volop mee akkoord: "Je krijgt vanzelf sympathie voor kleinere teams. Voor mijn part zelfs België. Ik heb veel liever dat jullie doorgaan dan Frankrijk of Duitsland!" U vraagt, wij draaien jongens...

(HDP)


Comments

ONTSPANNING

Nieuw in de cinema: 'Broken English'

Broken English is een hoogst gestileerde, deels gefictionaliseerde docu over het onwaarschijnlijke leven [...]

Voel jij je ook verplicht om fooi te geven op restaurant?

Of je een fooi geeft op restaurant, en zo ja: hoeveel, daar beslis je zelf over. Tenminste, zo zou het [...]

  • Slider
  • Slider

TopMovies

SOCIAL





 

Job in the picture

Microsoft Surface

  In het laboratorium van Microsoft hebben ze gedurende maanden experimenten uitgevoerd voor de [...]

05/05/2013

Steak Number Eight: The Hutch

  Zijn we verwend als het op straffe donkerte aankomt in België? Dankzij het compromisloze Amenra [...]

04/05/2013

Tomb Raider (PS3, Xbox 360)

Een oud lief terugzien is altijd een beetje vreemd. Er zijn er echter maar weinig die er elke keer beter [...]

03/05/2013

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84