Image
27/05/2002

Le Peuple de l’Herbe: P.H. test/two

Alvast een opwarmertje voor het festivalseizoen: Le Peuple de l'Herbe zijn een trosje Franse dj's-copains die samen aan knoppen en draaitafels gingen staan en Lyon en het warme Zuiden van Frankrijk als uitvalsbasis kozen. Met hun eerste cd concerteerden ze zich een stevige live-reputatie bijeen. Niet verwonderlijk, want ritmes van soul, hiphop, jungle en reggae golven zonder de minste hapering uit hun hoofden.

Hun tweede elpee op eigen label Supadope, de tweede binnen een dik jaar, goochelt evengoed met alle genres zonder gimmick te worden. Het dj-collectief snapt perfect dat een publiek bijzonder heterogeen is. Als dj-draai je, no offense, zowat altijd voor de grootste gemene deler van je luisteraars.

Nee, bij het grasvolkje krijg je een heel levendig brouwsel van jungle en new-school drum&bass, dub, ska, rocksteady, soul, funk, hiphop met een kenmerkende Franse toets. Uk Apache, die jungle samen met Shy fx op de kaartt zette in 'Original nuttah' komt even langs bij de pittige jungletrack 'No escape', geen schnabbel maar een geladen klepper, ideaal om op uit de bol te gaan. Je kan niet zeggen dat PH test/two overloopt van de inventiviteit of vernieuwing, elk genre krijgt zijn nummer, zonder dat genre dan weer vooruit te willen duwen. Ergens mis je ook wel een beetje een eigen stijl, soms denk je een oude Mo'Wax compilatie te horen. 'Inspiration' bijvoorbeeld. Rapper Jc001 spuwt een lekkere oldskool song op '20 years', een coole 'We're gonna rock rock' als volglijntje. De blazers waarmee Le peuple regelmatig uitpakken moeten zonder meer swingend overkomen voor een gevulde weide en daarin ligt zeker de kracht van dit collectief. Geen koppel voeten blijft onberoerd als deze grassprieten op het podium staan. Zo valt de vaak mindere graad van origineel zijn hen best te vergeven.

Geen plaat van het jaar, maar misschien wel concertontdekking van het jaar. Een cd die slechts een snuifje laat ruiken van het live-potentieel van Le Peuple door soms een beetje ter plaatse te blijven trappelen en een gevoel van tikkeltje passé. Toch gaan wij zeker gaan kijken als deze Fransen begin juli op de weide van Dour hun ding komen doen, live verwachten we vuurwerk. Anders zullen we echt ontgoocheld zijn en heeft deze plaat ons liggen gehad!

(LAD)


Comments

ONTSPANNING

Nieuw in de cinema: 'Broken English'

Broken English is een hoogst gestileerde, deels gefictionaliseerde docu over het onwaarschijnlijke leven [...]

Voel jij je ook verplicht om fooi te geven op restaurant?

Of je een fooi geeft op restaurant, en zo ja: hoeveel, daar beslis je zelf over. Tenminste, zo zou het [...]

  • Slider
  • Slider

TopMovies

SOCIAL





 

Job in the picture

Laat je verrassen in pop-up shop Surprise

Het jonge deco-label noordt opent van 9 tot 31 april in de Antwerpse Stadsfeestzaal een tijdelijke winkel. [...]

09/04/2011

Tomorrowland bijna volledig uitverkocht

Afgelopen zaterdag ging de ticketverkoop van de zevende editie van Tomorrowland van start, maar na vijf [...]

08/04/2011

Rewind DJ edition – Leuven

De jaren 90 zijn helemaal terug en ook Ekonomika wist dat. Voor de gelegenheid werd Alma 2 omgetoverd [...]

08/04/2011

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84