Image
01/07/2002

Orishas: Emigrante : Zingen om niet te moeten huilen

Cuba is mooi, Cuba is warm, Cuba is een beetje de hemel op aarde, als toerist. Als Cubaan is Cuba ook, ondanks het nobele ideaal van het communisme, uren of dagen zonder elektriciteit of water, niet op het strand voor vijf uur 's avonds en met lede ogen toekijken hoe de toeristen hun geld nog eens tellen. Veel Cubaanse jongeren dromen van het buitenland, Amerika, Europa, en als die droom wil lukken, komen daar al eens leuke verrassingen uit. Orishas!

Mee met de sportclub, een religieuze jongerenbeweging, of met een schooluitwisseling, de jonge Cubanen doen hun best om Cuba te verlaten, hoewel hun hart er toch altijd blijft hangen. Ruzzo, Yotuel en Roldan belandden in Parijs. Ze proefden er al vlug van de muzikale ondergrond, stedelijke hiphop en je mening via raps aan de man brengen. A Lo Cubano was hun debuut en met Emigrante betoveren de Orishas een tweede keer met hun crossover van Cubaanse son, Frans-Belgische (jawel!) hiphop en Caraïbische haat-liefde verhouding.

Je merkt goed dat deze Cubanen Frankrijk en België al goed kennen. Verschillende tracks ademen de typische melancholie-lijntjes die je in Franse hiphop of bijvoorbeeld ook in Starflam vindt. Het is dan ook niet verwonderlijk dat uitgerekend Mig-One een aantal tracks, '300 kilos', 'El Rey de la pachacha' en 'Emigrantes', voor zijn rekening nam. Starflam-adepten, kopen die plaat! Voeg hier en daar nog wat Franse raps van Niko Noki en studiotijd in Brussel en Parijs aan toe, en deze plaat is meteen zelfs een beetje Belgisch. Gelukkig houdt het trio meer dan voldoende van zijn thuisbasis. Roldan blijft de perfecte son-zanger en het oerdansritme van Cuba blijft in elk nummer haarscherp overtuigend doorzinderen. Ruzzo rapt ratelend Cubaans (geen Spaans, pas op!), mét een boodschap. De beats steunen steeds op de Cubaanse trots, de heimwee, een bijna saudade gevoel als de Portugese fado en het onvermijdelijke besmettelijke ritme, de echte goesting om te dansen en het tikkeltje warm stoere van de hiphop. Cubanen die zich op de beste manier met Europa hebben vermengd en ook in eigen land als nationale helden gevierd worden. Als Cuba toch moet verwesteren, dan liever op deze manier.

Een warme plaat die het beste van Cuba en zijn muziekgeschiedenis harmonieus vermengt met Franse én Belgische hiphop. Live zouden ze héél goed, leuk, warm en vlammend dansbaar zijn? Check ze uit deze zomer!

(LAD)


Comments

ONTSPANNING

Nieuw in de cinema: 'Broken English'

Broken English is een hoogst gestileerde, deels gefictionaliseerde docu over het onwaarschijnlijke leven [...]

Voel jij je ook verplicht om fooi te geven op restaurant?

Of je een fooi geeft op restaurant, en zo ja: hoeveel, daar beslis je zelf over. Tenminste, zo zou het [...]

  • Slider
  • Slider

TopMovies

SOCIAL





 

Job in the picture

Aan de toog met cocktailkenner MANUEL WOUTERS

  Al meer dan elf jaar serveert hij authentieke en vernieuwende recepten in zijn Antwerpse SIPS [...]

24/04/2012

Dertig nieuwe namen voor Pukkelpop

  Pukkelpop is terug en hoe! Alsof we met namen als Foo Fighters, Björk, Bloc Party en The Black [...]

24/04/2012

Abduction

Als je er na het doorstaan van de worp Twilight-gedrochten nog aan zou twijfelen of pretty boy Taylor [...]

23/04/2012

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84