Image
14/10/2002

Saybia: The day after tomorrow

Wat is er toch gaande met al die jonge zielen? Het lijkt er al te sterk op dat vandaag in rockland best heel veel harteleed, kopzorgen en algemene kommer tot je repertoire behoren of je komt er niet. Saybia is vanuit dezelfde overtuiging liedjes gaan maken. Maar lament op ritme geschoeid doet het vandaag overal goed.

Toch staan we niet zomaar negatief tegenover deze snaken. Op een bepaalde manier is Saybia meer luisterbaar dan Coldplay, waar ze nochtans heel duidelijk de mosterd halen, bewust of niet. Het zal wel de Scandinavische slag zijn zeker, of het feit dat we de stem van Soren minder vervelend vinden dan van anderen, ofwel treedt er ook bij ons gewenning op ten aanzien van de rocksmartlap-hype, aanvaarding van de kleine jongen/zanger in wiens lijf, leden en gedachtenwereld alles o zo pijn doet.

Met The day after tomorrow scoorden ze deze zomer in menig meisjeshart via 'I am lost...', geritsel op de fretten, 'Why do birds sing when you're near me', 'Call out your name the moment you are gone' en ook best wel lekkere stukjes gitaar en zang. Romantiek van de verwelkte roos en tranen op de lippen. Ze gingen indrukwekkend over Pukkelpop heen en klinken op hun manier best waarachtig. Toch is er telkens dat traag over de gitaar aaien, huilerig uithalen met de stem en er liefst vette melancholie bij serveren. Maar Saybia voegt daar minimaal eens een betere snarensleur aan toe. 'The miracle in july' en 'The one for you' vallen eigenlijk best wel mee, omdat het eerder lief dan zagerig is, of is dat ook weer gewenning? En het staartje moet toch weer schreeuwerig pijn gaan doen. 'The one for you' is wel best mooi door de rust en de stem van Soren die eens op normale temperatuur draait.

Misschien gaan alle bands van dit slag met hun volgende plaat eens iets maken waar meer levenslust in zit, meer rock en minder roest, en dan zijn we wel benieuwd. Eens ze allemaal een goede, verstandige, lieve, mooie meisje of jongen vinden en (vooral) kunnen houden, komt het wel goed met hen. Je kan makkelijk naar Saybia luisteren, maar veel zullen we er alvast niet van onthouden. Let op, dit is niet slecht, het stijltje komt gewoon stilaan onze strot uit. Het verdrinkt te vlug in zelfmedelijden en zou je eerder op een frisse depressie dan een goede luistersessie trakteren.

(LAD)


Comments

ONTSPANNING

10 highlights voor een onvergetelijke L.A. experience

Los Angeles is larger than life. Deze chaotische megastad aan de Amerikaanse westkust in Zuid-Californië [...]

Nieuwe muzikale ontdekkingen op Rock Werchter doe je op de Slope

Dat evergreens als The Cure, Pixies en David Byrne dit jaar op Rock Werchter staan, wist je vast al. [...]

  • Slider
  • Slider

TopMovies

SOCIAL





 

Job in the picture

Nooit meer een bilspleet

De Bactagular Gluteal Cleft Shield Sticker, een lange naam voor een kleine oplossing. De sticker zorgt [...]

19/04/2010

Knuffels beter dan seks

Uit een Brits onderzoek van Bayer blijkt dat betrokkenheid, vriendschap en humor in een relatie belangrijker [...]

18/04/2010

Lynn Verlayne

Velen dromen ervan, maar het zijn enkelingen en doorzetters die echt hun dromen najagen en zonder schrik [...]

18/04/2010

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84