Image
24/04/2008

De studententijd van HILDE DE BAERDEMAEKER

Soapliefhebbers kennen haar uit Wittekerke , maar je herinnert je vast ook nog wel hoe Hilde De Baerdemaeker met haar tomeloze optimisme en open persoonlijkheid met gemak de ster werd van het eerste seizoen van Stanley's Route op VT4.


We weten uit goede bron dat Hilde al een tijdje voor de lol een avondcursus psychologie volgt, maar wat heeft ze eigenlijk gestudeerd toen ze uit de humaniora kwam? "Conservatorium, in Gent. Toneelschool."

 

GUIDO: Wist je al lang dat je in de wieg was gelegd voor acteren, en dat je dus naar het conservatorium moest?

Hilde : Ik speel al toneel van mijn achtste, en alles wat daarna is gekomen is daar zowat een logisch gevolg van geweest. Ik ben er een beetje ingerold. Eigenlijk was het niet de bedoeling dat ik een professionele actrice zou worden. Toen ik in de humaniora zat, was ik bang dat ik toneelspelen niet meer tof zou vinden als ik er mijn brood mee zou moeten verdienen. Uiteindelijk heb ik gezegd: ik doe mijn toelatingsexamen, en als ik daarin slaag, dan is het zo, dan word ik actrice. En voilà , ik was geslaagd.

GUIDO: Zat je in Gent op kot?

Hilde : Ja, en dat was heel tof en plezant . Het eerste jaar pendelde ik nog naar huis, maar toen zaten al heel wat van mijn vriendinnen op kot. Toen ben ik bij mijn broer ingetrokken die in Gent woonde. Ik zat op de bovenverdieping van het huisje van mijn broer, en dat was heel fijn.

GUIDO: Heb je in de grootste studentenstad van het land kennisgemaakt met de studentenfolklore?

Hilde : Bij studentenclubs zoals je ze op de unief hebt, ben ik nooit geweest . Eigenlijk is toneelschool op zich al studentenfolklore genoeg. Het is niet nodig om daarbuiten ook nog eens zot te gaan doen. (lacht)

GUIDO: Heb je studentenjobs gedaan?

Hilde : Ja, heel veel zelfs. Ik heb gewerkt in de Quick Drive-In . Ik heb een jaar of twee elke zondag het Galgenhuisje opengehouden, het kleinste cafeetje van Gent. Ik heb in een bloemenwinkel gewerkt, en in een wasbedrijf, waar ik hemden moest plooien en strijken. Ik heb ook eiwit van eigeel gescheiden in een eierfabriek .

GUIDO: Was dat hele eieren eten nodig om te kunnen studeren, of was het gewoon om wat meer zakgeld te hebben?

Hilde : Nee, ik woonde redelijk zelfstandig, dus die jobs waren wel nodig om te kunnen studeren. Ik heb in mijn eigen levensonderhoud voorzien, want mijn ouders hadden zoiets van: je kunt ook gewoon naar huis komen hé! (lacht)

 

(HDP)


Comments

ONTSPANNING

Nieuwe muzikale ontdekkingen op Rock Werchter doe je op de Slope

Dat evergreens als The Cure, Pixies en David Byrne dit jaar op Rock Werchter staan, wist je vast al. [...]

Nieuw in de cinema: 'Broken English'

Broken English is een hoogst gestileerde, deels gefictionaliseerde docu over het onwaarschijnlijke leven [...]

  • Slider
  • Slider

TopMovies

SOCIAL





 

Job in the picture

Fujitsu Lifebook

Wie nog op zoek is naar een computer om het nieuwe academiejaar in te duiken, moet zeker eens het aanbod [...]

02/10/2010

Drum&bass-fenomeen NETSKY

Het toeval wil dat Netsky’s single net speelt op StuBru als we naar Edegem vertrekken om de 21-jarige [...]

01/10/2010

Studenten zijn niet trots op ruilseks

Uit een Nederlands onderzoek blijkt dat studenten tussen 14 en 24 jaar het liever niet aan de grote klok [...]

01/10/2010

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84