Image
24/04/2008

De studententijd van HILDE DE BAERDEMAEKER

Soapliefhebbers kennen haar uit Wittekerke , maar je herinnert je vast ook nog wel hoe Hilde De Baerdemaeker met haar tomeloze optimisme en open persoonlijkheid met gemak de ster werd van het eerste seizoen van Stanley's Route op VT4.


We weten uit goede bron dat Hilde al een tijdje voor de lol een avondcursus psychologie volgt, maar wat heeft ze eigenlijk gestudeerd toen ze uit de humaniora kwam? "Conservatorium, in Gent. Toneelschool."

 

GUIDO: Wist je al lang dat je in de wieg was gelegd voor acteren, en dat je dus naar het conservatorium moest?

Hilde : Ik speel al toneel van mijn achtste, en alles wat daarna is gekomen is daar zowat een logisch gevolg van geweest. Ik ben er een beetje ingerold. Eigenlijk was het niet de bedoeling dat ik een professionele actrice zou worden. Toen ik in de humaniora zat, was ik bang dat ik toneelspelen niet meer tof zou vinden als ik er mijn brood mee zou moeten verdienen. Uiteindelijk heb ik gezegd: ik doe mijn toelatingsexamen, en als ik daarin slaag, dan is het zo, dan word ik actrice. En voilà , ik was geslaagd.

GUIDO: Zat je in Gent op kot?

Hilde : Ja, en dat was heel tof en plezant . Het eerste jaar pendelde ik nog naar huis, maar toen zaten al heel wat van mijn vriendinnen op kot. Toen ben ik bij mijn broer ingetrokken die in Gent woonde. Ik zat op de bovenverdieping van het huisje van mijn broer, en dat was heel fijn.

GUIDO: Heb je in de grootste studentenstad van het land kennisgemaakt met de studentenfolklore?

Hilde : Bij studentenclubs zoals je ze op de unief hebt, ben ik nooit geweest . Eigenlijk is toneelschool op zich al studentenfolklore genoeg. Het is niet nodig om daarbuiten ook nog eens zot te gaan doen. (lacht)

GUIDO: Heb je studentenjobs gedaan?

Hilde : Ja, heel veel zelfs. Ik heb gewerkt in de Quick Drive-In . Ik heb een jaar of twee elke zondag het Galgenhuisje opengehouden, het kleinste cafeetje van Gent. Ik heb in een bloemenwinkel gewerkt, en in een wasbedrijf, waar ik hemden moest plooien en strijken. Ik heb ook eiwit van eigeel gescheiden in een eierfabriek .

GUIDO: Was dat hele eieren eten nodig om te kunnen studeren, of was het gewoon om wat meer zakgeld te hebben?

Hilde : Nee, ik woonde redelijk zelfstandig, dus die jobs waren wel nodig om te kunnen studeren. Ik heb in mijn eigen levensonderhoud voorzien, want mijn ouders hadden zoiets van: je kunt ook gewoon naar huis komen hé! (lacht)

 

(HDP)


Comments

ONTSPANNING

10 highlights voor een onvergetelijke L.A. experience

Los Angeles is larger than life. Deze chaotische megastad aan de Amerikaanse westkust in Zuid-Californië [...]

Nieuwe muzikale ontdekkingen op Rock Werchter doe je op de Slope

Dat evergreens als The Cure, Pixies en David Byrne dit jaar op Rock Werchter staan, wist je vast al. [...]

  • Slider
  • Slider

TopMovies

SOCIAL





 

Job in the picture

Daar zit muziek in

Calvin Klein tovert de klassieker ‘CK One’ om tot een muzikaal hebbeding en zorgt hiermee voor een [...]

19/02/2009

Strips: XIII Mystery 1 - De Mangoest

Op zich hebben we er niets op tegen dat spin-offgewijs een aantal nevenpersonages uit een overbekende [...]

19/02/2009

Film: Zack and Miri Make a Porno

De omvangrijke Amerikaanse komiek Seth Rogen is nog geen 27, maar zijn film-cv oogt al bijzonder indrukwekkend. [...]

18/02/2009

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84