Image
08/10/2009

De smaak van chloor

De smaak van chloor, een graphic novel van 144 pagina's die de 25-jarige Fransman Bastien Vivès in één zomer schreef en tekende, is een van de opmerkelijkste stripverhalen die je dit jaar in handen zal krijgen.

Het is het uitgepuurde, bloedmooie verhaal van een jongen die van zijn kinesist de raad krijgt wekelijks te gaan zwemmen om zijn zwakke rug aan te sterken. In het zwembad leert hij een meisje kennen, op wie hij stiekem verliefd wordt. That's basically it, maar de virtuoze, intuïtieve manier waarop Vivès experimenteert met letterlijk honderden invalshoeken is een echte revelatie. De appelblauwzeegroen ingekleurde prentjes van zwemmende lichamen, meestal volkomen tekstloos, spreken boekdelen in al hun sierlijke eenvoud. Doordat de auteur het tempo bewust traag houdt, word je - het woord dringt zich op - ondergedompeld in deze strip. Je voelt het sop in je neus en oren, de chloorprik in je ogen, het koele water dat je lichaam draagt. Maar vooral: je merkt hoe week na week meer elektriciteit in de lucht gaat hangen tussen de personages, hoewel dat nergens wordt verwoord. Tenzij onder water, maar in welke prachtscène Vivès dat heeft verpakt, moet je zelf maar ontdekken. De smaak van chloor is een adembenemend mooie strip, een schitterend portret van een prille verliefdheid, radicaal anders gebracht dan je zou verwachten.
 
(HDP)

Comments

ONTSPANNING

10 highlights voor een onvergetelijke L.A. experience

Los Angeles is larger than life. Deze chaotische megastad aan de Amerikaanse westkust in Zuid-Californië [...]

Nieuwe muzikale ontdekkingen op Rock Werchter doe je op de Slope

Dat evergreens als The Cure, Pixies en David Byrne dit jaar op Rock Werchter staan, wist je vast al. [...]

  • Slider
  • Slider

TopMovies

SOCIAL





 

Job in the picture

Microsoft4Students: Uniek studentenpakket vanaf vandaag online verkrijgbaar

Je computer is de verzamelplaats van de nieuwste videogames, de leukste films en de fijnste muziek. Maar [...]

19/01/2009

AC/ DC : Black Ice

Waarom? Omdat AC/DC lang gezwegen heeft en toch met een bom uit zijn studio komt. Omdat AC/DC een van [...]

16/01/2009

Strips: Robbedoes en Kwabbernoot 50 - Terug naar Z

Herinner je je Back to the Future II, waarin Marty McFly vanuit de toekomst terugkeert naar z'n eigen [...]

15/01/2009