Image
22/04/2010

Orval - deel één (Dupuis)

Je merkt dat stripauteur Jean-Claude Servais niet ver van het Groothertogdom Luxemburg woont, want zijn oeuvre lijkt een beetje op de Processie van Echternach: een voltreffer, twee missers, nog een voltreffer, weer twee missers...

 


 

Na het geslaagde seizoensdrama De IJstuin komt Servais op de proppen met een schoolse, harkerige strip over de geschiedenis van de abdij van Orval. Daar zal de toeristische dienst van de Gaumestreek vast dolblij mee zijn, maar wij vonden dit maar een stijve en stroeve bedoening, ondanks het feit dat we best wel een goed glas Orval lusten, en twee ook. Mja, dankzij deze strip weten we nu hoe het komt dat in het Orval-logo een vis met een gouden ring in z'n bek prijkt, maar dit soort info hoort ons inziens eerder thuis in toeristische brochures die je op Ardense snelwegparkings uit de displays kan plukken. Servais blijft natuurlijk wel een vakman - sommige prentjes zijn erg mooi getekend, zeker als er bomen en bossen aan te pas komen - maar als je weet dat deze man in staat is tot het vertellen van pakkende menselijke verhalen (herlees z'n meesterwerk Fanchon nog maar eens), dan kan je alleen maar concluderen dat hij deze keer ondermaats heeft gepresteerd. Het bier is beter dan de strip.
 
(HDP)

Comments

ONTSPANNING

Voel jij je ook verplicht om fooi te geven op restaurant?

Of je een fooi geeft op restaurant, en zo ja: hoeveel, daar beslis je zelf over. Tenminste, zo zou het [...]

Citytrip naar de Portugese hoofdstad Lissabon

De hoofdstad van Portugal ligt aan de monding van de Taag, een rivier die ter hoogte van Lissabon zo [...]

  • Slider
  • Slider

TopMovies

SOCIAL





 

Job in the picture

Studenten verkiezen nog altijd bier

  Diageo, internationale topper wat premium drinks betreft – denk maar aan Smirnoff, Johnnie Walker [...]

11/09/2012

Rampart

Woody Harrelson die op z'n intenst acteert, dat is héél intens. Nu krijgen we dat te zelden te zien, [...]

10/09/2012

Alleen 7: Diep in de put (Dupuis)

Diep in de put (hé, heette een van de meest sfeervolle albums van 'Jommeke' ook al niet zo?) is het zevende [...]

06/09/2012