Image
22/07/2010

Namibia deel 1 (Dargaud)

Dat de Braziliaans-Franse tekenaar Léo - zijn pseudoniem staat voor de welluidende naam Luis Eduardo de Oliveira - zijn vele succesvolle reeksen niet meer alleen kan bolwerken, mag geen wonder heten.

 

De man is tenslotte al een eind over de zestig, en zijn succes als striptekenaar is eigenlijk pas relatief recent gekomen, dankzij de terecht als een bom ingeslagen 'Aldebaran'-cycli, een wonderlijke mix van sciencefiction en ecologie. 'Namibia' is de zoveelste spin-off van een van Léo's typische universums, een soort vervolg op de vijfdelige reeks 'Kenya', over een Britse geheim agente die vreemde fenomenen in het Afrika van de jaren veertig moet gaan onderzoeken. In het Namibië van die tijd waart een kloon rond van Hermann Göring. Bovendien heerst er hongersnood, en dat blijkt te maken te hebben met wel zeer uit de kluiten gewassen insecten die de schaarse oogsten opvreten. Tja, je had toch geen Léo-album verwacht zonder bizarre verzonnen beesten zeker? Léo's succesformule blijft feilloos werken: alleen al de fan-tas-tische cliffhanger op de laatste pagina maakt dit album z'n geld waard. Rest ons nog te melden dat net als bij 'Kenya' Rodolphe meewerkt aan het scenario, en dat Léo 'Namibia' niet zelf tekent. Hij heeft z'n pen doorgegeven aan Bertrand Marchal, een Belg die het vak leerde in de Spirou-stal en Léo's heldere stijl nagenoeg perfect weet te kopiëren.
 
(HDP)

Comments

ONTSPANNING

10 highlights voor een onvergetelijke L.A. experience

Los Angeles is larger than life. Deze chaotische megastad aan de Amerikaanse westkust in Zuid-Californië [...]

Nieuwe muzikale ontdekkingen op Rock Werchter doe je op de Slope

Dat evergreens als The Cure, Pixies en David Byrne dit jaar op Rock Werchter staan, wist je vast al. [...]

  • Slider
  • Slider

TopMovies

SOCIAL





 

Job in the picture

Dvd: I am Legend

Het zombie-vampieren-plague fiction-survivaldrama I am Legend lijkt een hedendaagse aanklacht tegen genetische [...]

04/07/2008

Strips: Avontuur zonder Helden - Twintig Jaar Later

Avontuur zonder Helden (1977) van Dany en Van Hamme is een klassieker. Niet omdat het de beste strip [...]

03/07/2008

Kawada: Shaving your beard on a nice white cloud

Soms zingt Joeri in de buurt van Bert Ostyn, Absynthe Minded en vaak klinkt Kawada muzikaal aangenaam [...]

03/07/2008