Image
03/02/2011

Mijn Jaar 1: Lente

Zullen we ons eens aan een voorspelling wagen? Komt-ie: 2011 wordt het jaar waarin de emostrip doorbreekt, en dat bedoelen we geenszins pejoratief.

 

We denken bijvoorbeeld aan de radicaal vormgegeven, maar tedere liefdesstrips van Bastien Vivès, of aan ontroerende oneshots als het prachtige, eind vorig jaar verschenen Lydie van Lafebre en Zidrou. 'Mijn jaar', een vierluik op het kabbelende ritme van de seizoenen over een meisje met het syndroom van Down en de impact die ze heeft op haar ouders en haar omgeving, past perfect in dat rijtje. De auteurs vormen een vrij onwaarschijnlijk duo. De buitengewoon rustige en mooie tekeningen zijn van de Japanse mangagrootmeester Jiro Taniguchi, terwijl mangaliefhebber en ex-'Robbedoes'-scenarist Jean-David Morvan het voor zijn doen zeer ingetogen scenario heeft geschreven. Interessant is dat de auteurs ervoor hebben gekozen hun verhaal te vertellen vanuit het standpunt van het meisje, en haar naïeve kindertekeningen gebruiken om de gemoedstoestand van de volwassenen om haar heen weer te geven. Dat had een irritante gimmick kunnen worden in de handen van een minder getalenteerde tekenaar dan Taniguchi, maar hier is het procédé perfect op z'n plaats. Dit wordt een pracht van een reeks, dat voel je nu al.
 
(HDP)

Comments

ONTSPANNING

Voel jij je ook verplicht om fooi te geven op restaurant?

Of je een fooi geeft op restaurant, en zo ja: hoeveel, daar beslis je zelf over. Tenminste, zo zou het [...]

Citytrip naar de Portugese hoofdstad Lissabon

De hoofdstad van Portugal ligt aan de monding van de Taag, een rivier die ter hoogte van Lissabon zo [...]

  • Slider
  • Slider

TopMovies

SOCIAL





 

Job in the picture

Astrid Bryan

Met haar moordende looks en minstens even opvallende uitspraken wist de 28-jarige Vlaamse Hollywoodvrouw [...]

28/09/2011

American Graffiti

Vier jaar voor hij het gezicht van de amusementscinema voor altijd zou veranderen met Star Wars, had [...]

26/09/2011

In de wok

Piepklein keukentje op kot? Geen paniek, je hebt maar één grote pan nodig. Een wokpan dan wel, en die [...]

25/09/2011