Image
03/02/2011

Mijn Jaar 1: Lente

Zullen we ons eens aan een voorspelling wagen? Komt-ie: 2011 wordt het jaar waarin de emostrip doorbreekt, en dat bedoelen we geenszins pejoratief.

 

We denken bijvoorbeeld aan de radicaal vormgegeven, maar tedere liefdesstrips van Bastien Vivès, of aan ontroerende oneshots als het prachtige, eind vorig jaar verschenen Lydie van Lafebre en Zidrou. 'Mijn jaar', een vierluik op het kabbelende ritme van de seizoenen over een meisje met het syndroom van Down en de impact die ze heeft op haar ouders en haar omgeving, past perfect in dat rijtje. De auteurs vormen een vrij onwaarschijnlijk duo. De buitengewoon rustige en mooie tekeningen zijn van de Japanse mangagrootmeester Jiro Taniguchi, terwijl mangaliefhebber en ex-'Robbedoes'-scenarist Jean-David Morvan het voor zijn doen zeer ingetogen scenario heeft geschreven. Interessant is dat de auteurs ervoor hebben gekozen hun verhaal te vertellen vanuit het standpunt van het meisje, en haar naïeve kindertekeningen gebruiken om de gemoedstoestand van de volwassenen om haar heen weer te geven. Dat had een irritante gimmick kunnen worden in de handen van een minder getalenteerde tekenaar dan Taniguchi, maar hier is het procédé perfect op z'n plaats. Dit wordt een pracht van een reeks, dat voel je nu al.
 
(HDP)

Comments

ONTSPANNING

Nieuwe muzikale ontdekkingen op Rock Werchter doe je op de Slope

Dat evergreens als The Cure, Pixies en David Byrne dit jaar op Rock Werchter staan, wist je vast al. [...]

Nieuw in de cinema: 'Broken English'

Broken English is een hoogst gestileerde, deels gefictionaliseerde docu over het onwaarschijnlijke leven [...]

  • Slider
  • Slider

TopMovies

SOCIAL





 

Job in the picture

Pief, poef, pasta

Recepten voor amateurs, gevorderden en professionals   Lian (19): Pastasalade van penne alla caprese     Ingrediënten: 500 [...]

06/11/2010

GOOSE, op zoek naar ongehoorde muziek

Belgische plaat van het jaar? Wij durven het al denken, nu jullie nog. Goose geeft jullie hun tweede [...]

05/11/2010

Yelloween-TD in Diepenbeek

Feesten kunnen ze in elke stad en ja hoor, zeer zeker ook in Hasselt. Ditmaal waren we aanwezig op de [...]

05/11/2010