Image
02/07/2003

Hulk

Meer dan de helft van de Amerikaanse critici vindt Hulk een meesterwerk. Huh?! Hebben die dan een andere film gezien dan wij? Wij zagen een pompeus, veel te lang, in ergerlijke splitscreens gehakt onding, volgestouwd met misschien wel de belachelijkste special effects ever. Ach, misschien durven de Amerikanen een film van Ang Lee, tenslotte toch de regisseur van het bejubelde Crouching Tiger Hidden Dragon, niet meer afkraken. Wij zullen dan maar weer het vuile werk opknappen zeker?


Experiment met gammastralen loopt mis, jongeman wordt boos en verandert in reusachtig groen monster dat alles kort en klein slaat. Tot zover de verhaallijn waarmee we het 2 uur en 18 minuten lang moet doen. Of nee, sorry, we zijn de getroubleerde vader-zoonrelatie tussen David en Bruce Banner vergeten. Aan dat ene strohalmpje klampt regisseur Lee zich vast om zijn film een misplaatste sérieux te geven, en hij doet dat met een overgave die tot geeuwen noopt. Komaan zeg, eerst een soort hi-tech oedipuscomplex zitten te ontleden, en vervolgens Industrial Light + Magic carte blanche geven voor de meest cartooneske, zelfs videogames onwaardige effects uit de geschiedenis van de studio? ILM's Hulk is niet angstaanjagend, niet cool, maar wel ronduit belachelijk. En de manier waarop hij zich voortbeweegt, tjongejonge, je zult in een deuk liggen. En omdat dat digitale getover hopen poen kost, heeft Ang Lee als spaarzame Chinees zowat elk beeld dat uit de computers gerold is, ook daadwerkelijk gebruikt. Hij klieft het scherm in twee om tegelijk voor- en achterkant van de losgeslagen Hulk te tonen. Of in vier, of in acht… Sommigen vinden dit spitscreen-concept een revolutionaire manier om strips te verfilmen. Wij vinden dan weer dat splitscreens bij wet verboden hadden moeten worden na Greenaway's Prospero's Books. En de acteurs? Vergeet ze: de Australiër Eric Bana ziet eruit alsof hij een keiharde bolus door z'n sluitspier moet persen telkens als-ie in de Hulk verandert, en Nick Nolte mag z'n fin-de-carrière als verlopen dronkaard nu ook op het witte doek komen uitzweten. Hulk mad? Nee, Guido mad: zoveel onzin hadden we niet verdiend!

 

(JC)


Comments

ONTSPANNING

Voel jij je ook verplicht om fooi te geven op restaurant?

Of je een fooi geeft op restaurant, en zo ja: hoeveel, daar beslis je zelf over. Tenminste, zo zou het [...]

Citytrip naar de Portugese hoofdstad Lissabon

De hoofdstad van Portugal ligt aan de monding van de Taag, een rivier die ter hoogte van Lissabon zo [...]

  • Slider
  • Slider

TopMovies

SOCIAL





 

Job in the picture

Lady Gaga in Brusselse metrostations

Meekelen met Lady Gaga terwijl je aan het wachten bent op de metro. Dat kan volgende maandag, op 23 mei, [...]

19/05/2011

Zombillenium 1: Gretchen (Dupuis)

In het colofon van Gretchen, het eerste deel van de veelbelovende reeks 'Zombillenium' van Arthur de [...]

19/05/2011

Le Gamin au Vélo

Het zomerzonnetje schijnt voor het eerst in een film van de gebroeders Dardenne, wat de straten van Seraing [...]

18/05/2011

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84