Image
19/01/2012

Pyongyang (Oog & Blik/De Bezige Bij)

Het is geen geheim dat Europese tekenfilms grotendeels in Aziatische studio’s worden afgewerkt. Dat dit ook in Noord-Korea gebeurt, het meest gesloten land ter wereld, is iets wat we niet wisten.

 

De Canadese tekenaar Guy Delisle werd voor drie maanden naar de Noord-Koreaanse hoofdstad Pyongyang gestuurd om daar in opdracht van een Parijse studio een tekenfilmproductie te superviseren. Zijn belevenissen in deze grauwe, streng communistische stad tekende hij op in een tegelijk amusant en hallucinant stripdagboek. Pyongyang verscheen al in 2009 in het Nederlands, maar in het licht van de actualiteit ligt het momenteel opnieuw in de etalages. Terecht, want het is een unieke kijk achter de schermen van het laatste echte kluizenaarsland, waar het dagelijkse leven zo surrealistisch is dat de auteur het zonder veel striptechnische trucjes gewoon kon optekenen. In kil en bureaucratisch zwart, grijs en wit uiteraard, dat spreekt voor zich.
 
(HDP)

Comments

ONTSPANNING

Nieuwe muzikale ontdekkingen op Rock Werchter doe je op de Slope

Dat evergreens als The Cure, Pixies en David Byrne dit jaar op Rock Werchter staan, wist je vast al. [...]

Nieuw in de cinema: 'Broken English'

Broken English is een hoogst gestileerde, deels gefictionaliseerde docu over het onwaarschijnlijke leven [...]

  • Slider
  • Slider

TopMovies

SOCIAL





 

Job in the picture

Jongeren willen verzekering tegen ontrouw

Uit een enquête van verzekeraar Univé blijkt dat de helft van de Nederlandse jongeren zodanig bang is [...]

17/12/2009

Rise & Fall: Our circle is vicious

Luister! Ja, er zijn veel echt goeie Belgische groepen de laatste jaren, maar zijn er veel die over de [...]

17/12/2009

Vunzige Va zet zijn beste peentje voor (Glad IJs)

Een Gotlib in het Nederlands, dat was zeer, zéér lang geleden. Niet dat Vunzige Va een nieuwe strip zou [...]

15/12/2009