Image
24/10/2003

The Internationals: The People like it

’t Is precies kouder en kouder aan het worden in Antwerpen, want meer en meer warme muziek ontsnapt aan ’t Stad. En we durven dit keer trouwens meteen zeggen dat El Tattoo Del Tigre er een stevige mededinger bij heeft.
De nieuwe Antwerpse scene roert andermaal zijn creatieve kopje.

 

Het klinkt authentieker, dat zal het 'm zijn. Het klinkt alsof dit alles al een jaar of dertig, veertig bestond en ergens in een krakkemikkig studiootje tussen de palmbomen werd opgenomen en deze bende doet alsof zij nu aan die instrumenten en dat zonnemuziekje gevoel zitten. En dat is goed - wel dat het zo klinkt is goed, als ze echt alsof doen iets minder natuurlijk.

 

Maar we verdenken hen er vooral van dat ze heel goed weten waar alle muziek vandaan komt, de ‘roots’ kennen en die wortels koesteren en verder kweken. De ska-hopjes klinken zoals ze moeten klinken, de blazers klinken fijntjes en boordevol gevoel, de ritselaar ritselt, de heupen worden getikkeld en het zuiderse gevoel druipt uit ieder nummer. Van Jamaica tot nog een tros Caraïben is de hele Internationals-stempel een onvervalste, met uiterste respect voor hoe die muziek nu op zijn best klinkt. En dat is waar het Bij El Tattoo soms een beetje wil wringen, daarmee is die vergelijking dan ook van de baan. Wie de Soul Jazz-label series kent van bijvoorbeeld 100%,200%... Dynamite zal ons gelijk geven als we dit plaatje makkelijk in die rij kunnen meeschuiven, getuige alleen al hun eigen hoesvoorstel voor ‘Un classico’. Ska, lome dubjes en hupsende rocksteady vormen toch wel de hoofdmoot en maken het geheel kalm te degusteren ofwel live in pleine ambiance te smaken. Bovendien is zo goed als alles instrumentaal, uitgezonderd het kleine vertelske in ‘Bang Bang’ (toch weer ietsje teleurstellend wegens tikkel zonder nut) en wanneer de aap zijn gedacht zegt in ‘ The monkey’ waar het dan wel weer grappig is.

 

Pik gewoon nog even het heerlijke intermezzootje van ‘Jellybean bonanza’, getokkel en pittoresk geroffel voor gevorderden of ‘Goe bezig’ - dat bijna als de lambada zou durven beginnen - en je bent helemaal mee in dit album. Muzikaal rijk, heel plezant, vrolijk en boordevol energie om de komende winter warm te blijven.

 

(LAD)

 


Comments

ONTSPANNING

10 highlights voor een onvergetelijke L.A. experience

Los Angeles is larger than life. Deze chaotische megastad aan de Amerikaanse westkust in Zuid-Californië [...]

Nieuwe muzikale ontdekkingen op Rock Werchter doe je op de Slope

Dat evergreens als The Cure, Pixies en David Byrne dit jaar op Rock Werchter staan, wist je vast al. [...]

  • Slider
  • Slider

TopMovies

SOCIAL





 

Job in the picture

Lil’Wayne : I am not a human being

Hoofstuk zoveel in ‘Is er nog hoop voor hiphop?’ Wij vinden van wel, al wordt het moeilijk zoeken en [...]

01/12/2010

Tomas, Sofie en Sam in Glazen Huis

Dit jaar zijn het presentatoren Tomas De Soete, Sofie Lemaire en Sam De Bruyn die hun intrek nemen in [...]

01/12/2010

Nieuws over Rock Werchter 2011

Het is nog wel enkele maanden, maar de organisatie van festival Rock Werchter zijn al druk in de weer [...]

30/11/2010

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84