Image
30/04/2004

Tim Christensen: Honeyburst

Singer-songwriters, ze plaveien er de straten mee. De grote drang om grote woorden, grote verhalen, grote songs en gevoelens te uiten en in een liedje te vertalen zit in heel wat jonge goden te jeuken
en het wordt steeds moeilijker om er nog een paar echte te vinden. Wij houden het voorlopig op Waits, Tricky, Kowlier of Ed Harcourt. Mannen die ofwel afgezien hebben (Tricky), geniaal zijn (Tom Waits), iets heel ingewikkelds heel simpel kunnen vertellen (Kowlier), of piano's vernielen tijdens hun concerten en waarvan we nog veel verwachten (Ed Harcourt).

Scandinavische heren, van een snor voorzien en met, o wee, een oprukkend ringbaardje verwachtten we niet echt. Het duurt dan ook tot de vierde song voor we even opkijken, want wat voorafging was nog kleveriger dan de albumtitel doet vermoeden. In 'Jump the gun' zijn Tim's favoriete letters r-o-c-k- eindelijk op hun plaats. Een fijn snerpend gitaartje en een p(l)akkend refreintje boven instrumenten die na drie suffe songs zijn warmgelopen. Tim speelt al sinds zijn zevende gitaar, had zijn eerste bandje op zijn achtste en brak al harten op zijn veertiende, ergens vermoeden we dan live toch wel een bijzonder charismatisch manspersoon. Blijft wel dat er los van Abba en Clawfinger nog maar bitter weinig echt weggeraakt is uit vikingland. 'Whispering at the top of my lungs', wat we trouwens een pienter gevonden titel vinden, is een pijnschreeuwende rockballad die best beklijft maar waar we van de tekst alvast niet omver vallen. 'Right next to the right one' lijkt het ultieme blinkoogjes aan het altaar trouwnummer te zijn waarvan we "so I want you to know that a pretty face can take you places you don't wanna go" wel diep genoeg vinden klinken.

We willen niet zeggen dat we dit vinden sucken, want de twee songs waar we het over hadden zijn goed. Toch hebben we hier de hele tijd zo'n 'dit is niet echt'-gevoel, het is allemaal nogal braaf, proper, makkelijk en zonder al te veel avontuur, verbazing of oprecht wegdromen. Piekfijne sound, perfect neergezette klank- en gevoelsomgeving, maar ons net iets te surrogaat, te onecht. Wij zijn dit, afgezien van 'Jump the gun' en de instrumentendans in 'No easy key' meteen vergeten. Onze favoriete viking blijft Hägar én 'Dancing queen' een klein, klein beetje.

(LAD)


Comments

ONTSPANNING

Citytrip naar de Portugese hoofdstad Lissabon

De hoofdstad van Portugal ligt aan de monding van de Taag, een rivier die ter hoogte van Lissabon zo [...]

Je eerste huis kopen: kies voor een landelijke keuken

Wanneer je na het afronden van je studie je eerste baan vindt, is het kopen van een eerste huis vaak [...]

  • Slider
  • Slider

TopMovies

SOCIAL





 

Job in the picture

Dredd

Dredd is een niet onaardige poging om de Britse cultstrip over een onverbiddelijke superflik die de orde [...]

13/05/2013

Apparat: Krieg und Frieden (Music for Theatre)

  Mag het eens iets anders zijn? Terwijl jullie Apparat Band misschien aan het werk zagen op de [...]

12/05/2013

De vijf troeven van IJSLAND

  Hoog in de Atlantische Oceaan, een eind op weg naar de stijfbevroren poolgebieden van Groenland [...]

11/05/2013

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84