Image
01/07/2005

Coldplay: X and Y

Het gaat slecht. Het klimaat geeft het op. Water wordt straks zo duur als olie, olie die op zijn beurt stilaan opraakt. De Chinezen zijn daar. De verkrachte palmbomen op Temptation Island worden psychologisch opgevangen. Converse All Stars zijn nog maar eens hip. Coldplay heeft een derde plaat.
 Of is dát dan net weer goed? Of niet?

X en Y zijn assen in de wiskunde, chromosomen van ons-lijf-uit-elkaar wetenschappelijke peuteraars, muziek is geen wiskunde, geen wetenschap. X is een meisje, Y een jongetje, (wat is Apple eigenlijk?) daar kunnen we dan wel weer liedjes over gaan maken, duizenden. ‘Voor elke fan die smoor is op ons zijn er twee anderen die ons haten’, weet Chris Martin. ‘De nieuwe single van Coldplay klinkt net als die van hun vorige plaat’ weet Aldo van Millionnaire nog.

Het lot van wereldgroepen is zo. Maar eigenlijk zal dat ons een zorg wezen (en met ons Chris Martin). U2 permitteert zich zelfs een minderwaardig Belgisch concert tegenwoordig. Maar heb je Coldplay al eens live gezien? Jawel, Werchter 2003, en van het kippenvel waar iedereen in de magic-hour-zon toen blijkbaar last van had, voelden wij niets. Een af concert, da’s waar. Maar evengoed té af, te gladjes, te 'iedereen zal er wel van houden'. Een gouden glas Johnnie Walker Blue Label is een verfijnde mix van een aantal grote eigenzinnige, karaktervolle whisky’s, maar heeft maar weinig eigenheid, passeert je tong, drinkt vlot en lekker weg, zonder meer. Een fles kost 150 euro. Coldplay is voor ons ook zo. Meestal aangenaam, een mengsel van veel goeds tot uitstekends, toch uitlopend in een teleurstellend resultaat dat (tegen hun wil en dank?) door bijna iedereen een snok te hoog wordt aangeschreven. X&Y is veel van het typische Coldplay. Breekbare (erover?) gevoeligheid, vaak nogal bombastisch ( U2?), en Martin die ondanks alles een goede zanger is. Het bijna falsetto dat er doorgaans uitkomt, verveelt ons toch nog. Geef ons maar een groep met meer arrogantie en karakter, of zelfs Moby. Wij vinden dit, in tegenstelling tot héél velen, voor melkmuilen.

Coldplay heeft de status van gigagroep bereikt en levert zijn derde plaat. Een plaat die de kwaliteit van hun tweede aanhoudt, maar niet overstijgt. De wereld gaat plat voor een torenhoge X-factor. De vraag blijft alleen: Y?

 (LAD)


Comments

ONTSPANNING

Nieuw in de cinema: 'Broken English'

Broken English is een hoogst gestileerde, deels gefictionaliseerde docu over het onwaarschijnlijke leven [...]

Voel jij je ook verplicht om fooi te geven op restaurant?

Of je een fooi geeft op restaurant, en zo ja: hoeveel, daar beslis je zelf over. Tenminste, zo zou het [...]

  • Slider
  • Slider

TopMovies

SOCIAL





 

Job in the picture

Pictionary: Digitale pen en papier (Wii)

Het oerbordspel Pictionary heeft al op heel wat familie- en kotfeestjes emoties losgemaakt. Van algehele [...]

28/03/2011

Pop-up-parcours: designerkledij aan een prijsje

In mei hou je de vitrines in Hasselt maar beter in de gaten, want van de 13de tot en met de 21ste zullen [...]

26/03/2011

Microsoft Multitouch Mouse

Vergeet de sexy dansbewegingen van Rihanna en Ciara, want klikken, flikken, scrollen en swipen zijn de [...]

25/03/2011

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84