Image
10/08/2011

Rise of the Planet of the Apes

Dit is al de tweede 'moderne' reboot van de sciencefictionklassieker Planet of the Apes, na de - dat moeten we inmiddels toch wel durven toegeven - mislukte poging van Tim Burton uit 2001.

 

Deze keer staat de Brit Rupert Wyatt aan het roer. Da's de man die de visueel overdonderende cult-gevangenisthriller The Escapist op zijn palmares heeft staan. En kijk, van Rise of the Planet of the Apes heeft hij ook eigenlijk een soort gevangenisfilm gemaakt, waarin slimme apen aan hun tralies beginnen te rammelen om de wereld van de mensen over te nemen. Daarin wijkt Wyatt een stuk verder af van de originele premisse dan Burton (alleen een paar krantentitels verwijzen nog naar de oorspronkelijke plot met de verdwaalde Marsreizigers, wat een leuke knipoog is voor de fans van de vintage Apes-serie), en dat strekt hem tot eer. Ook visueel gaat Rise stukken verder. De Nieuw-Zeelandse digitale tovenaars van Weta werden ingehuurd, en Andy "Gollum" Serkis mocht mocap-gewijs de apen leven inblazen. Het resultaat is verbluffend: de CGI-apen zijn volkomen, honderd percent fotorealistisch. Zodanig zelfs dat ze de acterende mensen moeiteloos overklassen. Vooral de nochtans verrukkelijke Freida Pinto komt er bekaaid vanaf: haar rol is van puur bordkarton. Doch laat dat de pret niet drukken. De epische scènes waarin de apen de Golden Gate-brug innemen, zijn op welhaast Peter Jacksoniaanse wijze gefilmd, vol weidse, zwaaiende luchtshots. Dit is pure actiecinema. Mét hersens voor één keer, al zitten die dan wel in apenschedels gevangen. Franchise succesvol heropgestart.
 
(HDP)

Comments

ONTSPANNING

10 highlights voor een onvergetelijke L.A. experience

Los Angeles is larger than life. Deze chaotische megastad aan de Amerikaanse westkust in Zuid-Californië [...]

Nieuwe muzikale ontdekkingen op Rock Werchter doe je op de Slope

Dat evergreens als The Cure, Pixies en David Byrne dit jaar op Rock Werchter staan, wist je vast al. [...]

Bye Bye Gin & Tonic, dit is jouw nieuwe favoriete drankje

Vergeet Gin & Tonic, tegenwordig sippen we allemaal van een veel lekkerder drankje! Hoewel we deze [...]

10/08/2017

Er is een Unicorn Cafe en wij willen er NU heen

We zijn steeds op zoek naar leuke plekjes waar we kunnen smullen van een lekkere cappuccino of van een [...]

04/08/2017

Nieuw én overheerlijk: gin gemaakt van de tranen van eenhoorns

Wanneer je hoopte dat de unicorngekte zo stilletjes aan op z'n einde aan het lopen was, hebben we [...]

02/08/2017