StoryMe giet nieuwe concepten in filmpjes van één minuut
Wil je een complex concept eenvoudig aan de man brengen? Dan staat het Gentse bedrijf StoryMe te popelen om je daarbij te helpen. De creatieve geesten maken, met behulp van animatie, videoboodschappen van één minuut. GUIDO sprak met Lorenzo Bown, de CEO die al bedrijven als Coca-Cola, Tomorrowland en Delhaize te hulp schoot.
GUIDO: Slaag je er altijd in om informatie in één minuut over te brengen?
Lorenzo: Klanten zeggen vaak dat ze twee of drie minuten nodig hebben om hun concept uit de doeken te doen, maar dan antwoorden we telkens hetzelfde: de meeste mensen klikken na één minuut een filmpje weg. Tegenwoordig hebben ze minder en minder tijd, dus willen ze onmiddellijk de informatie ontvangen. Daarmee speelt StoryMe in op de ‘klikgeneratie’ en de sociale media.
GUIDO: Hoe komt zo’n video precies tot stand?
Lorenzo: De klant leert ons zijn concept kennen en vaak is dat een nieuw product. Vorig jaar kwamen bijvoorbeeld de organisatoren van Tomorrowland naar ons, om hun nieuwe systeem van de armbandjes op een eenvoudige manier aan hun publiek over te brengen. Na de briefing proberen we dan het idee uit te schrijven aan de hand van een script en storyboard. Daarna volgt de voice-off en de animatie, waarmee we in een heel korte tijd toch veel informatie kunnen overbrengen. Zelf maken we nooit beelden. Ten slotte komt dan de marketing die aan de video is verbonden.
GUIDO: Wat is jullie grootste drijfkracht?
Lorenzo: Volgens mij kiezen we voor de juiste mensen uit de juiste omgeving om bij ons te werken, zonder daarbij veel belang te hechten aan hun diploma of ervaring. Het is geen toeval dat onze meeste werknemers jong zijn, maar ze moeten vooral over een creatieve geest en ondernemingszin beschikken.
GUIDO: Jullie mascotte is Freddy de pinguïn. Waar komt hij vandaan?
Lorenzo: Freddy staat dus garant voor hetgeen wij met StoryMe willen bereiken: een pinguïn is simpel en licht, net zoals onze communicatie moet zijn. Bovendien glimlacht Freddy altijd en het is dat eenvoudige beeld dat we willen overbrengen naar onze klanten.
GUIDO: Een mascotte, werken in een loft, tijdens de pauzes op de PlayStation spelen… Hier hangt een losse sfeer!
Lorenzo: Zoals het hoort! We willen onze mensen zin te geven om hier te werken. We hechten daarom veel belang aan de middagpauze, waarin werknemers bijvoorbeeld een dutje kunnen doen. Drie à vier keer per week koken we zelfs samen, zolang ons dat niet afleidt van onze taken. Als de werknemers zich hier thuis voelen, zullen ze veel betere inspanningen leveren om hun werk goed te doen.
GUIDO: Ondertussen bestaat StoryMe al meer dan een half jaar en mocht het bedrijf al werken voor enkele grote klanten. Ben je een tevreden CEO?
Lorenzo: Zeker, al vind ik dat het nog sneller zou mogen gaan! Maar het is eigenlijk heel goed zoals de zaken nu gaan. Het is beter om langzaamaan te groeien dan om plots in problemen te komen omdat StoryMe te snel groot wordt.
(SD)