Solliciteren: Do's en don'ts op BLOGS
Er is niets mis met een solide cv, een stevige sollicitatiebrief en een goed gesprek met je toekomstige werkgever. Integendeel zelfs: deze drie dino's zijn de hoeksteen van elke succesvolle sollicitatie. Maar dat wil niet zeggen dat modernere media je niet kunnen helpen bij je zoektocht naar een job. GUIDO presenteert: do's en don'ts voor werkzoekenden op sociale media.
DO
1) Blijf bloggen
Stop niet met bloggen omdat je op zoek bent naar werk. Een goed uitgewerkte blog is juist een visitekaartje waarop je jezelf grondiger kan voorstellen dan op om het even welk cv. En je mag er zeker van zijn dat de personeelsverantwoordelijken van de bedrijven waar je solliciteert zullen meelezen.
2) Blog over je zoektocht naar werk
Er is geen enkele reden waarom je niet over je zoektocht naar werk zou mogen bloggen. Sterker nog: het zou geforceerd en raar overkomen als je het niet zou doen. Zorg er wel voor dat je sollicitatieproces een positief verhaal blijft. Zeuren en ontgoochelingen verwerken doe je elders.
3) Verwijder je oude blogs
Heb je al meer dan één blog opgestart en hou je alleen nog je huidige lievelingsblog up to date? Verwijder dan die oude blogs, ze staan niks meer online te doen. Toch te emotioneel gehecht aan die blogs om ze te deleten? Dan zit er niets anders op dan ze nieuw leven in te blazen.
4) Leg links die je interesseveld belichten
Een goeie blogger strooit met interessante links. Of tenminste toch links die hij of zij interessant vindt. Of waarvan hij of zij denkt dat zijn lezers ze interessant zullen vinden. De topics waar je naartoe linkt kunnen voor rekruteerders een handige manier zijn om jouw interesseveld te scannen.
5) Schrijf voor je vaste lezerspubliek
Op zijn minst een paar tientallen mensen lezen je blog, anders had je het bloggen al lang opgegeven. Verlies die lezers niet uit het oog omdat je beseft dat potentiële werkgevers meelezen. Zij zijn je doelpubliek - je fans, als je wil - en die moet je blijven verdienen.
DON'T
1) Laat geen 'dode' blog online staan
Heb je ooit geblogd, maar heb je al maandenlang niets meer gepost bij gebrek aan belangstelling, of omdat je het zelf beu werd? Laat die blog dan niet online staan, dat komt over als een project dat je niet hebt afgewerkt. Deleten, die handel! Beter geen blog dan een dode blog.
2) Wees niet slordig in je taal en spelling
Een beetje blogger verzorgt zijn taal en spelling. Toch kan het geen kwaad om er tijdens je zoektocht naar werk een extra aandachtspuntje van te maken. Niets doet een rekruteerder sneller interesse verliezen dan iemand die dt-fouten en/of kromme zinnen schrijft.
3) Begin geen nieuwe blog
Je had eigenlijk helemaal geen blog, en door het lezen van dit artikel denk je dat je er een nodig hebt om indruk te maken op rekruteerders, dus je wil er nog snel een opstarten? Niet doen! Het zou snel zonneklaar worden dat die prille blog enkel maar bestaat in functie van je sollicitaties.
4) Klaag niet over mislukte sollicitaties
Zoals gezegd bij de do's mag je best bloggen over het feit dat je aan het solliciteren bent, maar een blog is absoluut geen plaats om je ergernis te ventileren als het wat minder vlotjes gaat. Laat staan om een bedrijf af te zeiken dat jouw droomjob aan een andere kandidaat heeft toegewezen.
5) Begin niet over politiek en religie
Iedereen heeft een mening over politiek en religie, en toch zijn dit nu juist de topics die je tijdens je zoektocht naar werk het best doodzwijgt. Dat geldt voor alle sociale media, en dus ook voor je blog. Heb je vroeger wel politiek getinte blogposts geplaatst? Die mag je laten staan, want posts verwijderen is te riskant, dan lijkt het of je iets te verbergen hebt.