Image
04/07/2015

Young Starters: Beatswitch


Al tijdens hun studies kregen Gertjan De Wilde (24) en Thomas Van Orshaegen (25) zin om de IT-markt op zijn kop te zetten. En dat is hen gelukt. De jonge ondernemers, afkomstig uit Leuven en Antwerpen, ontwikkelden op amper 3 jaar tijd de planningssoftware Beatswitch, die ondertussen al internationaal bekend is. Wie de laatste tijd goed georganiseerde festivals heeft bezocht, heeft dat te danken aan deze twee gasten.


GUIDO: Een gat in de markt vinden, dat moet fantastisch zijn.
Gertjan: We zijn inderdaad uniek in wat we doen. Er was geen enkele speler op de markt die het aandurfde om de verschillende softwarepakketten vanuit één bedrijf aan te bieden. Wij steken alles in één planning: het boeken van artiesten, hotels, transport, enzovoort. We zijn één platform en dat is een veel eenvoudigere manier van werken.
GUIDO: Hoe zijn jullie op dat idee gekomen?
Gertjan: We organiseerden zelf evenementen en daar zagen we dat er echt nood was aan een goede planningssoftware. Omdat ik toen zelf IT studeerde, ben ik gewoon aan de slag gegaan. Weet je, vorig jaar zag ik een van mijn favoriete artiesten optreden en als je dan weet dat Beatswitch dat mogelijk maakte, dat geeft wel een enorme kick. Uiteindelijk willen we de LinkedIn worden van de muziekindustrie. Binnen vijf jaar willen we dat negentig procent van alle booking agencies en artiesten Beatswitch gebruikt voor hun digitale planning.
GUIDO: Ambitieus. Maar hoe begin je aan zoiets?
Gertjan: We hebben geluk gehad met Idealabs, een bedrijf dat startende bedrijven of ideeën steunt. Zij gaven ons drie maanden de tijd om van een idee naar een MVP te gaan, een product dat je kan verkopen en testen. We kregen een startkapitaal en begeleiding van ervaren ondernemers. Daarna was het geld op. (lacht) Ondertussen hebben we privé-investeerders kunnen aantrekken die potentieel zagen in ons jong team en mooie klantenportfolio, en hebben we 600.000 euro kunnen ophalen.
GUIDO: Jullie zijn inderdaad een jong team. Jullie bouwen feestjes op vrijdag, je kan naar kantoor komen wanneer je wil... Is die losse sfeer belangrijk?
Gertjan:
Ja, heel belangrijk. We vertrouwen de mensen die voor ons werken en weten dat ze daar geen misbruik van maken. Op vrijdagmiddag presenteert iedereen de vooruitgang van die week en daarna gaan we pintjes pakken. We hebben ook een DJ booth op kantoor, dus dat zorgt er wel voor dat de sfeer goed zit. Vorig weekend zijn we ook allemaal gaan karten en nadien hebben we samen pizza gegeten. We zijn eigenlijk meer een familie dan een bedrijf. Het team groeit trouwens elke maand.
GUIDO: Mogen we dan stellen dat er binnenkort een tweede vestiging komt?
Gertjan:
Ja, momenteel starten we een filiaal op in Amsterdam, waar grote festivalorganisatoren zitten. We zijn ook al een paar keer naar New York geweest op prospectie, dus daarna steken we waarschijnlijk de oceaan over met Beatswitch. Als we willen groeien als bedrijf, zullen we ons trouwens ook moeten concentreren op de conferentiemarkt en de sportmarkt. We willen niet focussen op muziekfestivals alleen.
GUIDO: Nog tips voor jonge ondernemers?
Gertjan:
Durven! Gewoon uit uw kot komen en met mensen gaan praten. Zoveel mogelijk experimenteren. En als het niet lukt, probeer het dan op een andere manier.

Beatswitch zoekt nog stagiairs IT en marketing. Info: www.beatswitch.com

(LVM)

Comments

JOBS & STAGES

Primeur: Gen Z is klaar voor ondernemerschap

Bijna 3 op de 10 jongeren willen onmiddellijk na hun studies zelfstandig aan de slag. Dat verneemt GUIDO [...]

Hoeveel verdient een pas afgestudeerde?

Je hebt je studentenpet enthousiast in het zwerk gekeild, je diploma hangt ingekaderd aan de muur en [...]

  • Slider
  • Slider

TopMovies

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84