Image
30/09/2015

TERUG NAAR MORGEN: Hoe ingenieur Lukas Bossuyt filmregisseur werd


Toen Lukas Bossuyt afstudeerde als burgerlijk ingenieur aan de KU Leuven, dook hij niet zoals de meeste van zijn studiegenoten het bedrijfsleven in. Hij waagde een stap in het duister en ging nog drie jaar voortstuderen aan de London Film School, een studie die hij eveneens met succes voltooide. Daarna maakte Lukas bekroonde commercials, regisseerde hij twee kortfilms en schreef hij scenario's voor de televisieseries Aspe en De Rodenburgs. Nu is zijn eerste langspeelfilm Terug naar Morgen klaar, over hoe een boodschap naar het verleden het leven en de liefdes van verschillende personages overhoop haalt.
 
"De opleiding tot ingenieur bepaalt nog altijd mijn manier van denken."
 
Hoewel hij uiteindelijk voluit voor het filmvak koos, hebben zijn Leuvense ingenieursstudies Lukas nooit losgelaten. Het is dan ook geen toeval dat Terug naar Morgen bijna integraal op de campus in Heverlee werd opgenomen.
 
Lukas: Daar heb ik indertijd zelf gestudeerd, inderdaad. Ik heb op mijn achttiende heel bewust gekozen voor ingenieursstudies. Pas op mijn twintigste, toen ik Reservoir Dogs van Quentin Tarantino zag, begon ik te denken dat filmmaken misschien wel iets voor mij was.
GUIDO: Was je toen nog gemotiveerd om de moeilijke studies voor burgerlijk ingenieur voort te zetten?
Lukas: Zeker, want pas toen ik was afgestudeerd als ingenieur, ben ik naar de London Film School getrokken. Ik vond burgerlijk ingenieur een zeer interessante studierichting, en als ik vandaag mocht kiezen, zou ik het waarschijnlijk opnieuw doen. Mijn ingenieursstudies stopzetten was geen optie, want ik wist natuurlijk niet of ik in die filmstudies zou slagen. Als ik daar de mist zou zijn ingegaan, kon ik tenminste terugvallen op mijn ingenieursdiploma van de KU Leuven. Het was niet zo dat ik toen een strijd moest leveren met mijn ouders, dat ze me verplichtten om eerst mijn ingenieursstudies af te maken. Helemaal niet. Mijn overstap naar film was een geleidelijk proces. Toen ik in mijn derde jaar ingenieur zat, ben ik me gaan informeren over welke filmopleidingen er bestonden. Zo'n opleiding effectief gaan doen, dat was nog niet voor meteen. Maar kijk, de cirkel is vandaag mooi rond. Ik heb mijn eerste langspeelfilm op de campus in Heverlee kunnen draaien, een mooie plek met een hoog Oxford-Cambridgehalte, waar ik zelf vijf jaar lang heb gestudeerd.
 
Crowdfunding
 
GUIDO: Heb je ooit als ingenieur gewerkt?
Lukas: Nee. In juni studeerde ik af als ingenieur, en in september begon ik aan de filmschool.
GUIDO: Heb je er geen spijt van gehad dat je een toch wel waardevol ingenieursdiploma nooit hebt gebruikt?
Lukas: Eigenlijk gebruik ik het juist wel! Aan de universiteit heb ik een manier van denken aangeleerd die ik ook als filmmaker gebruik. Een analytische manier van denken: gegeven - gevraagd - oplossing. Dat is er indertijd ingestampt toen ik voor ingenieur studeerde, en het is ook heel bruikbaar als je bijvoorbeeld aan een scenario zit te puzzelen. En het is natuurlijk ook geen toeval dat er een wetenschappelijke kant aan het verhaal in Terug naar Morgen zit. Van alle sciencefictionfilms waarin iets met tijdreizen wordt gedaan, denk ik dat in mijn film de meeste science en de minste fiction zit. Al blijft het natuurlijk fictie, maar toch. Volgens Stephen Hawking kan het ooit mogelijk worden dat microscopische deeltjes terug in de tijd worden gezonden. Luke Butcher suggereerde vervolgens dat een lichtstraal terug in de tijd zou kunnen worden gestuurd. Ik redeneerde: als je een lichtstraal codeert, dan wordt het een boodschap. Een e-mail naar het verleden dus.
GUIDO: Wat zou jij naar het verleden mailen, als je de kans kreeg?
Lukas: Ik denk dat ik een e-mail naar mezelf zou sturen om wat vroeger te beginnen met www.planteenbos.be.
GUIDO: Een website die in de film wordt vernoemd en ook echt bestaat?
Lukas: Inderdaad. Samen met een paar vrienden heb ik een vzw opgericht. Het concept is het volgende: je kan via de website een stukje bosgrond kopen en cadeau doen aan vrienden. Een eerste stuk grond van één hectare hebben we zo binnen de veertien dagen kunnen aankopen. Daarvoor hebben we meer dan 30.000 euro opgehaald via een soort crowdfunding. Bijvoorbeeld: jij vindt het belangrijk dat er meer bos komt in Vlaanderen. Je investeert 30 euro, en daarmee kan de vzw een stukje van de aankoop van de grond financieren en er bos op aanplanten. Jouw 30 euro heeft dan concreet gezorgd voor meer bos in ons land. Een klein stukje bos uiteraard, maar met alle crowdfunders samen wordt dat uiteindelijk een echt bos. Ondertussen wordt al een tweede, groter stuk grond aangeboden, in Affligem bij Ternat. Als je meedoet, kan je boodschappen achterlaten, en zelf gaan meehelpen om het bos aan te planten.
GUIDO: Crowdfunding is een woord dat je in de culturele sector steeds vaker hoort. Ook in de filmbusiness. Is dat geen signaal dat de traditionele financiering tekortschiet?
Lukas: Mja... Eerlijk gezegd is crowdfunding in de filmwereld enkel geschikt voor heel kleinschalige projecten. Wij hebben geen afzetmarkt zoals in Amerika, waar wel volledige langspeelfilms via crowdfunding worden gefinancierd.
GUIDO: Kwam de Vlaamse horrorfilm Welp niet deels dankzij crowdfunding tot stand?
Lukas: Ja, maar het via crowdfunding bijeengebrachte geld was goed voor een twintigste van het totaalbudget. Eén extra draaidag, zoiets. Dat is goed voor mensen die deel willen uitmaken van het verhaal door een stukje mee te financieren, maar met zo'n budget kun je geen film maken. Het is vooral een tool om mensen warm te maken voor de film, door hen er persoonlijk bij te betrekken.
 
Groene toekomst
 
GUIDO: In Terug naar Morgen schets je een groen-utopische toekomstvisie op de stad.
Lukas: Ik ben met verschillende specialisten gaan praten over hoe onze steden er binnen twintig jaar zullen uitzien. De rode draad was dat ze het ook niet weten, maar dat er zeker en vast keuzes zullen moeten worden gemaakt. De 'groene straat' zoals je ze in de film ziet, wordt door verschillende mensen als een toekomstige realiteit beschouwd. Ik heb de groene stad zoals je ze in de film ziet niet volledig uit mijn duim gezogen, maar ik heb er natuurlijk wel zelf voor gekozen om deze richting uit te gaan. Ik hoop echt dat we naar een toekomst gaan waar het groen een vaste plaats krijgt in de stad, al zijn er natuurlijk ook andere mogelijke richtingen.
GUIDO: Is een minder rooskleurige toekomst helaas niet waarschijnlijker?
Lukas: Ik ben een optimist. Ik denk dat we in de goede richting aan het gaan zijn. Ik ben er echt van overtuigd dat we binnen vijftig jaar zullen terugkijken en denken: hoe is het mogelijk dat we toen tussen fijn stof leefden in de stad? Dat we met onze roet uitstotende auto's elke dag in de file gingen staan? Voor de mensen van morgen zal zo'n manier van leven compleet ondenkbaar zijn, net zoals wij ons nu niet meer kunnen voorstellen hoe mensen in de middeleeuwen leefden.
 

Comments

JOBS & STAGES

Cyriel liep stage bij Iedereen Beroemd: "Vermoeid schrijven valt niet mee."

Student? Cyriel Verstraete (21) Studie? Taal- en letterkunde (Nederlands-Engels) aan UGent Stage? [...]

Beach clean-up in een nationaal park: Muriël liep stage in Nieuw-Zeeland

"Kia Ora! Samen met een heleboel andere studenten won ik een gratis uitstapje met ‘Got to [...]

  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider

SOCIAL

TopMovies

Poll

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84