Image
27/09/2015

Dankzij Maxim Sergeant hoef je niet meer aan te schuiven bij de bakker


“Zondagochtend. Met een kater rol je uit bed, om dan na een kwartier aanschuiven bij de bakker te zien hoe het vrouwtje vóór jou met de laatste pistolets gaat lopen. Hatelijk toch?” Maxim Sergeant, de 21-jarige UGent-student handelswetenschappen die verkozen werd tot Studentondernemer van het jaar, legt met geuren en kleuren uit hoe Bakkersonline.be stilaan de markt verovert.

GUIDO: Dus, concreet, we surfen naar bakkersonline.be?
Maxim: Ja. Daar geef je je regio in, of de naam van je favoriete bakker, en zo kom je op de individuele webshop van die zaak terecht. Bovenaan vind je dan praktische info van de zaak, zoals het adres en de openingsuren, en daaronder kan je het gewenste product zoeken, in je winkelmandje gooien, beslissen wanneer je erom wil komen en aanklikken of je direct online of bij afhaling in de winkel betaalt. Dan ga je op die bewuste zondagochtend naar de bakkerij, je steekt iedereen in de rij netjes voorbij, krijgt het zakje mee en klaar is Kees. Zo hoef je niet meer vroeg op te staan na een avondje stappen, en ben je buiten in no time.
GUIDO: Schitterend. Hoe ben je daarop gekomen?
Maxim: Het waren eigenlijk Thomas en Ben die ‘Bakkersonline’ lanceerden, ondertussen vier jaar geleden. Maar twee jaar ná de opstart waren er nog maar enkele tientallen bakkers geregistreerd en dus concentreerden ze zich op andere initiatieven. De markt was er gewoon nog niet klaar voor. Ik rook op dat moment dat e-commerce in de komende jaren zou gaan boomen en vond dat er een platform moest komen waar alle kleine handelaren een plaatsje krijgen. Want zeg nu zelf, het is toch niet logisch dat elke kleine zelfstandige zoveel geld moet neertellen om een eigen webshop op te richten? De meeste bakkers en slagers hebben ook geen kaas gegeten van webshops oprichten en beheren. Het platform dat ik in gedachten had, gaf iedereen de kans om op dezelfde ‘online markt’ een plaatsje te veroveren, waardoor de kostprijs pakken lager ligt. Zo hebben Thomas, Ben en ik elkaar gevonden.
GUIDO: Je spreekt over bakkers én slagers?
Maxim: Onze ambitie is de grootste e-commercebusiness te worden, zodat je in elk dorp online kan bestellen. En niet alleen bij bakkers, maar ook bij alle andere kleine zelfstandigen. Daarnaast willen we graag thuislevering regelen. Eigenlijk brengen we de lokale groenten- en melkboer terug, zoals vroeger. Dat een aardbeiverkoper aan de kant van de weg een kraampje opzet, dat hoeft niet meer. Je bestelt gewoon online en die levert aan je voordeur. Alles kan, zolang het maar artisanaal, vers en lokaal is. Momenteel zijn we al bezig met slagersonline.be.
GUIDO: Jullie zien het groots.
Maxim: Absoluut. We zijn trouwens ook al actief in Nederland, met broodhalen.nl – lekker en snel!, en in Frankrijk met boulangerenligne.fr.
GUIDO: Dat ruikt naar plezante prospectiereisjes.
Maxim: Voor Frankrijk hebben we een samenwerking met een groot bedrijf dat een kassasysteem heeft uitgebouwd. Bijna alle bakkerijen zijn erbij aangesloten, ook die aan de Côte d’Azur bijvoorbeeld. Dankzij hen mogen we die automatisch ook tot onze portefeuille rekenen, zonder dat we die elk afzonderlijk moeten gaan overhalen. Enkele weken geleden zijn we wel naar Parijs afgereisd om een promofilmpje op te nemen dat toont hoe het concept precies werkt. Dat was wel geestig. (lacht) Nu zijn we nog op zoek naar kapitaal om onze projecten verder uit te bouwen.
GUIDO: Je hebt de titel ‘Gentse Studentondernemer van het jaar’ gewonnen. Wat schuift dat?
Maxim: Een geldprijs van 500 euro, maar vooral de media-aandacht is zeer interessant. En daarnaast is het wel een eer ook om die titel te mogen dragen. Ik wil met plezier een rolmodel zijn voor andere studenten die graag zelf iets willen opstarten. Hoe meer ondernemers, hoe meer vreugd. Tijdens je studies starten met ondernemen is ideaal. Je hebt niets te verliezen behalve je fiets. (lacht) Als er studenten zijn die tijdens hun opleiding graag wat ondernemerservaring willen opdoen: we zoeken nog enkele salestalenten.
GUIDO: Bij dezen is je oproep gelanceerd.
(SVR)

Comments

JOBS & STAGES

Studenten starten 'Rockhopper Socks': Sokken die je outfit rocken

Wie? Antwerpenaren Sam Dupont (23, student Logistiek) en Robin Denis (22, afgestudeerd Internationaal [...]

Cyriel liep stage bij Iedereen Beroemd: "Vermoeid schrijven valt niet mee."

Student? Cyriel Verstraete (21) Studie? Taal- en letterkunde (Nederlands-Engels) aan UGent Stage? [...]

  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider

SOCIAL



TopMovies

Poll

Job in the picture

  • Slider

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84