Image
26/11/2017

KOEN DE GRAEVE: "In je blootje wachten op instructies is niet zo makkelijk."


De Aalsterse acteur Koen De Graeve ken je onder meer uit Dagen zonder lief, Van vlees en bloed, Loft, De helaasheid der dingen, Zot van A, De ronde en Smoorverliefd. In de nieuwe Vlaamse film Vele hemels boven de zevende speelt hij de rol van Casper, een broeierige kunstschilder die wel eens naast de pot pist.
 
GUIDO: Hoe bereidt een mens zich voor op de rol van mysterieuze, verleidelijke, coup de foudre-veroorzakende kunstenaar?
Koen: Wel, je gaat een paar weken naar Parijs en duikt daar in het nachtleven, tussen de andere kunstenaars en schilders. En dan kom je terug en mag je thuis niet meer binnen. (lacht) Nee, 't is een kwestie van je inleven in de materie. Je doet alsof je mysterieus bent, en verleidelijk, en vrij. En dan speel je dat.
GUIDO: Klinkt gemakkelijk.
Koen: (haalt zijn schouders op) 't Is poepsimpel!
 
Vriendinnen
 
GUIDO: Had jij het boek Vele hemels boven de zevende toevallig al gelezen toen het uitkwam?
Koen: Toevallig was dat niet, want de schrijfster Griet Op de Beeck is een van de beste vriendinnen van mijn lief. Wij wisten dus dat er een boek zat aan te komen. We hebben het dan uiteraard gelezen en we vonden het heel mooi. Pas een aantal jaar later is de vraag gekomen om in de filmversie die - om jouw woorden te gebruiken - mysterieuze, verleidelijke, coup de foudre-veroorzakende kunstenaar te spelen.
GUIDO: Het is dan vast ook geen toeval dat Ariane van Vliet, jouw partner in het echte leven, ook in de film je vrouw speelt?
Koen: Dat klopt. Ariane en Griet zijn goede vriendinnen en gaan geregeld samen eten. Ik mag dan om een of andere reden nooit mee. (lacht) Griet is ook al lang fan van Ariane als actrice, en aangezien het ging over een Nederlands-Vlaams koppel, was voor haar de keuze snel gemaakt en hoopte ze dat Ariane die rol zou spelen.
GUIDO: Is het niet beter om een project als dit min of meer maagdelijk te betreden, zonder voorkennis van het boek, zeker als je de auteur dan ook nog persoonlijk kent?
Koen: Ik vond het in dit geval wel fijn om al een beeld te hebben. Ik had het boek niet gelezen met het idee dat het zou worden verfilmd, dus ik was even onbevooroordeeld als om het even welke andere lezer. Maar ik had toen wel al een beeld van het personage dat ik later heb gespeeld. Ik heb het ervaren als een pluspunt dat ik dat beeld kon laten doorstromen in hoe ik vond dat die Casper moest zijn.
 
Seksscènes
 
GUIDO: Er zitten twee seksscènes in de film, en het pleit voor de regisseur dat die niet verschillender hadden kunnen zijn: heel platte Tinderseks versus elegante passie. Die passionele scène, daar zat jij in. Vertel.
Koen: We hebben die scène op voorhand getraind. Een seksscène spelen zorgt voor intieme en vaak ook ongemakkelijke momenten op de set, dus het is beter dat je je er heel goed op voorbereidt. Je moet op voorhand goed weten waar je naartoe wil, om de simpele reden dat het makkelijker is om gekleed te wachten op instructies dan wanneer je naakt bent. In je blootje hoop je om snel to the point te kunnen komen. Voorbereiding is dan extra belangrijk. Dit soort scènes wordt vaak op voorhand grondiger doorgesproken dan andere scènes. Instructies op de set klinken dan als: "Willen we nu deze versie eens proberen, je weet wel?" Dat gaat dan soms over standjes, zoals dat gaat in het vrijwerk, maar het gaat ook over manieren van aanwezig zijn in een bepaald gebied van de vrijage, als je begrijpt wat ik wil zeggen. Stilistische instructies eigenlijk.
GUIDO: Is het woord choreografie van toepassing?
Koen: Zeker! We hebben uitgebreid beelden en foto's bekeken van intieme momenten, al dan niet fictief, om te zien wat wij mooi vonden en wat tegemoet kwam aan de sfeer van onze specifieke vrijage. Niet die van het hoofdpersonage dus. (lacht)
GUIDO: Ja, aan die andere seksscène kwam niet veel choreografie te pas.
Koen: Nee, die was nogal rechttoe-rechtaan.
GUIDO: Je kan nu wel beweren dat het een kwestie is van voorbereiding en choreografie, en ook wel ongemakkelijk, maar geef nu eens toe: een blote actrice mogen vastgrabbelen als onderdeel van je werkdag, dat kan toch niet onaangenaam zijn?
Koen: Wel... (aarzelt) Ja, natuurlijk is dat ook wel fijn. Een mooie vrouw als Sara de Roo... (lacht)
 
Grote Koen De Graeve-Show
 
GUIDO: Regisseur Jan Matthys komt uit de tv-wereld. Jij hebt ook zowel voor film als voor tv gewerkt. Zijn die twee werelden sowieso naar elkaar toe aan het groeien?
Koen: Het is een feit dat mensen die in beide sectoren werkzaam zijn makkelijker de overstap maken dan vroeger. Maar los daarvan heb ik de indruk dat die twee werelden juist uit elkaar aan het groeien zijn in plaats van naar elkaar toe. Tv-fictie heeft de laatste jaren zoveel aan kwaliteit en waardering gewonnen, dat het fijn is voor jonge of zelfs meer ervaren regisseurs om een tv-reeks te maken. Het is een nieuwe manier van vertellen: je kunt meer tijd nemen dan in film, en toch die filmische kwaliteit behouden. Kijk, het is nu eenmaal een feit dat steeds minder mensen wereldwijd naar de cinema gaan. Ze wachten liever tot films ter beschikking zijn op internet.
GUIDO: Wat helaas dikwijls al 's anderendaags is.
Koen: Ja, voilà!
GUIDO: Hebben acteurs en regisseurs een soort haat-liefdeverhouding?
Koen: Een acteur kan het begeleiden van een regisseur soms als dwingen aanvoelen, omdat je een verschillende visie hebt. Maar dan is het zaak van alles goed uit te praten. Als acteur moet je soms je ego aan de kant durven zetten om je in te leven in de droom van de persoon die de film aan het maken is.
GUIDO: Moet je je dan nederig opstellen?
Koen: Je moet je eigen beperkingen kennen, en de beperkingen die de rol vereist. De nederigheid zit erin dat je je een tijdlang zal moeten gedragen zoals dat personage het wil. Dat moet je aanvaarden, maar tegelijkertijd moet je afdwingen dat het personage zal worden zoals jij het neerzet. En dat is de grootste vrijheid die je je in dit vak kunt veroorloven. Het is niet de bedoeling dat elke rol die ik speel past in een soort Grote Koen De Graeve-Show. (lacht)
GUIDO: Wat staat er nog op je professionele bucketlist?
Koen: Ik zou graag eens helemaal alleen op een podium staan en daar vrij spel geven aan al mijn theatrale passies, verlangens, goestingen en ondeugden. Dat is zelfs al vrij concreet aan het worden. Verder zou ik nog eens iets met muziek willen doen. Dat is al enigszins gebeurd met De Post, maar dat is nog niet ten volle afgerond. En vooral ook mensen ontmoeten. Ik ben altijd nieuwsgierig naar wat dat met zich zal meebrengen.
(HDP)

Comments

JOBS & STAGES

Valerie liep stage in Thailand: “Verpleegkunde is meer dan zieken verzorgen.”

Student? Valerie Staelens uit Antwerpen Studie? Afgestudeerd Bachelor Sociaal Werk, nu Bachelor Verpleegkunde [...]

100 jobs voor IT'ers

Wat is een IT'er? Wat doet een IT'er? En waarom is zij of hij goud waard op de arbeidsmarkt? [...]

  • Slider

SOCIAL

Poll

Job in the picture

Vragen en antwoorden voor je SOLLICITATIEGESPREK

Op een sollicitatiegesprek krijg je allerhande vragen voorgeschoteld. Wat antwoord je daarop? En wat [...]

17/07/2018

Veilig aan de slag op je vakantiejob

Vele tienduizenden jongeren en studenten zullen zich deze zomer in een werkplunje hijsen en gaan aan [...]

02/07/2018

Het jobparcours van tv-scenarist Ward Hulselmans

Als Ward Hulselmans zijn job niet zo graag deed, zou hij al met pensioen zijn. De bedenker van succesreeksen [...]

19/06/2018

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84