Image
21/09/2004

Ex-VTK-preses KIM DE GEYTER Gaat, Geeft en Groeit

Het lijkt wel een unicum: de Europese tak van Procter & Gamble (je kent ze van Pampers, Tampax en Pringles, om maar eens een greep uit hun productenportefeuille te doen) stuurt elk jaar een vijftal pas aangeworven werknemers naar een ontwikkelingsland. Dit jaar is daar voor het eerst een landgenoot bij: Kim De Geyter
(net 24 geworden) ruilt zijn preseslint van de Gentse ingenieurskring VTK in voor een Oegandese tropenhelm.

Vergis je niet: P&G stuurt zijn nieuwe krachten niet naar verre streken om daar de nieuwste lekvrije Pampers te gaan promoten. "Neen," benadrukt Kim De Geyter, "P&G wil met GG&G echt iets teruggeven aan de maatschappij." Kim heeft het aan afkortingen verslingerde marketingjargon al helemaal onder de knie: GG&G staat voor Go, Give & Grow, een Europees P&G-programma dat al voor de vierde keer in een ontwikkelingsland meewerkt aan een humanitair project. Dit jaar is dat Oeganda, waar Kim 10 maanden lang zal meewerken aan een project van de Wereld Gezondheidsorganisatie om rivierblindheid te bestrijden.

Rivierblindheid bestrijden

Vreemd toch, dat een kersvers ingenieur gaat meewerken aan een medisch ontwikkelingsproject. "Mijn taak is uiteraard niet medisch, maar zal erin bestaan om communicatiestrategieën mee te helpen uitwerken. Zo zullen we de plaatselijke bevolking informeren over hoe de parasitaire ziekte rivierblindheid kan worden voorkomen en bestreden. Dat gaat dan aan de hand van websites, en gouvernementele databases..." Hm, dat lijkt ons eerder werk voor een communicatiespecialist. Kim: "Ingenieurs zijn multi-inzetbaar. Wij passen ons aan!" Mooi, dat weten we dan ook alweer.

Een jaar 'weggegooid'?

Nog even samenvatten: Kim heeft eigenlijk al een contract bij P&G, maar dat bedrijf zendt hem eerst 10 maanden lang naar Oeganda, waarna hij gewoon aan de slag kan bij P&G in België. "Nogal wat mensen uit mijn omgeving hebben hun wenkbrauwen gefronst," geeft Kim toe. "Ze begrijpen niet waarom ik zomaar een jaar wil 'weggooien'. Zelf zie ik het natuurlijk helemaal anders. Dit wordt geen weggegooid jaar, maar het jaar waarin ik eindelijk vanuit die beschermde studentenomgeving naar de maatschappij kan toestappen om iets terug te doen. En ondertussen hopelijk voor mezelf meer inzicht in onze complexe wereld te verwerven."

1600 dollar

Tja, 'weggegooid' is natuurlijk een groot woord: P&G betaalt Kims reis en verblijf, en bij zijn terugkeer ligt een job op hem te wachten. Bovendien krijgt hij tijdens die tien maanden Go, Give & Grow een salaris uitgekeerd 'in functie van de lokale gangbare normen'. Zozo. Even vlug op internet het jaarinkomen van de gemiddelde Oegandees opgezocht: slik...1600 dollar?! "Nee, zo mag je dat niet bekijken," zegt Kim. "Ik zal het salaris krijgen van een hulpverlener. Ik ga daar niet in een hutje wonen hé."

"Mijn vriendin is ook zo"

Hoe heeft Kim zich eigenlijk voorbereid op deze ervaring, want tien maanden Oeganda is toch geen klein bier? "Ik heb in elk geval bij mezelf gezegd: 't is nu of nooit. Ik heb momenteel nog geen verplichtingen en banden die me beletten dit te gaan doen." Geen vriendinnetje dat eenzaam achterblijft? "Toch wel, de vrouw van mijn leven zelfs, maar die is ook zo!" Ook zo?! Kim lacht. "Yep, zij trekt naar Polen! Maar goed, eenmaal ik geselecteerd was voor GG&G moest ik een soort opleiding volgen. Die viel heel handig midden in mijn examens! Het is een soort algemene voorbereiding die ze aan mensen geven die voor langere tijd elders gaan werken, over de lokale gebruiken, hoe je je kunt inburgeren... En ik heb dan ook eens kunnen spreken met andere Europese P&G-werknemers die met GG&G naar het buitenland zijn geweest."

Marketing en lijnpiloot

We vragen ons af of Kim aan P&G heeft moeten beloven om daar minstens een paar jaar aan de slag te blijven na zijn terugkeer in mei 2005. Kim: "Deze kans is mij volledig op een vertrouwensbasis gegund geweest. Er staan dus helemaal geen ultimatums op papier of zo, ik heb gewoon een contract van onbepaalde duur zoals de meeste werknemers bij P&G. Ik voel me goed bij die mensen, het klikte meteen, dus ik denk niet dat ze bang zijn dat ik hun vertrouwen zou beschamen." Mooi is dat, Kim voelt zich al thuis in het bedrijf nog voor hij er één dag heeft gewerkt. Werken als wat eigenlijk? "Na mijn terugkeer ga ik in de marketing werken." Kim is en blijft een ingenieur vol verrassingen. Marketing?! "Ja, werken rond een bepaald merk. Kijk, 't is niet omdat ik vijf jaar ingenieur gestudeerd heb en daarbij constant bezig ben geweest met techniek, dat ik me daar m'n hele leven wil op vastpinnen. Daarvoor ben ik veel te nieuwsgierig, ik wil zoveel mogelijk facetten van de maatschappij leren kennen. Zo heb ik ooit op het punt gestaan lijnpiloot te worden. Gelukkig is dat niet doorgegaan, want Sabena is kort daarna failliet gegaan, en dat heeft een hoop miserie met zich meegebracht."

Jammen met de Oegandezen

Wanneer je dit leest, zit Kim al websites te bouwen aan de evenaar. Of misschien zit hij wel te jammen, want deze veelzijdige jongeman is in zijn vrije uurtjes een bevlogen jazzmuzikant. "Ik neem geen instrument mee naar daar," lacht Kim, "maar ik ben wel van plan me in de lokale muziek te verdiepen." Aha, dat wordt een experimenteel staaltje fusion-jazz meets afro? "Jazz is voortgevloeid uit de Afrikaanse rootsmuziek hé. Dus ja, ik denk wel dat dat vonken zal geven!" Take it away, Kim!

(HDP)

www.pgcareers.com/ggg


Comments

JOBS & STAGES

Primeur: Gen Z is klaar voor ondernemerschap

Bijna 3 op de 10 jongeren willen onmiddellijk na hun studies zelfstandig aan de slag. Dat verneemt GUIDO [...]

Hoeveel verdient een pas afgestudeerde?

Je hebt je studentenpet enthousiast in het zwerk gekeild, je diploma hangt ingekaderd aan de muur en [...]

  • Slider
  • Slider

TopMovies

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84