Image
13/05/2022

Het succesverhaal van de Brusselse kroketten

Kijk er je socials maar op na: kroketten in alle vormen en smaken zijn hipper dan ooit. Antoine Franklemon en Alexandre De Groodt zullen ons daarin niet tegenspreken, integendeel. Na het succes van hun aan huis geleverde kroketten, zijn ze klaar voor een nieuwe uitdaging: een eigen restaurant. Hallo KROKET!


GUIDO: Hoe is het avontuur van KROKET begonnen?

Antoine: Alexandre en ik werkten samen in restaurant Jules&Charles in Woluwe. We waren op zoek naar een product waarin we konden variëren tot in het oneindige. De wedstrijd voor de beste garnaalkroket van Brussel trok ons aan, en we zijn beginnen te oefenen. Toen we niets te doen hadden tijdens de tweede lockdown, zijn we kroketten gaan verkopen via Instagram. Dat had snel veel succes, en toen hebben we verschillende varianten bedacht.

GUIDO: Dus eigenlijk is het succes van KROKET te danken aan corona?

Alexandre: Inderdaad. De mensen waren toen blij dat er toch nog nieuwe initiatieven werden gelanceerd, en daar hebben wij van geprofiteerd. Kroketten die al gebakken waren en die je niet meer opnieuw hoeft op te warmen, dat was puur comfort in die moeilijke periode.

GUIDO: Vertel eens wat over het aanbod…

Antoine: Grijze garnaalkroketten, dat was het begin. Daarna kwam de kroket met raclettekaas, dankzij een partnership met Saint Octave, een kaaswinkel in Sint-Gillis. Daarna: de kroket Bacalhau (kabeljauw gekookt in zout) en champignons. Ook daar bleven we trouw aan het principe van de korte keten, dus die laatste gingen we halen bij Champignons de Bruxelles. Dan hadden we ook nog een kroket Gorgonzola, maar die bieden we vandaag niet meer aan. En er zullen er nog meer volgen.

GUIDO: Heeft het lang geduurd voor jullie kroketten op punt stonden?

Alexandre: Het heeft wel wat tijd in beslag genomen om een goed evenwicht te vinden tussen smaak, binnen- en buitentextuur en bestandheid tegen het bakken. Dat alles stond bij de eerste pogingen nog niet op punt.

GUIDO: Er zijn al zoveel kroketten op de markt. Wat maakt die van jullie bijzonder?

Alexandre: Dat het de beste zijn. (lacht) Uiteraard zijn we gaan proeven bij de concurrentie, maar het belangrijkste is dat we uitsluitend werken met kwaliteitsproducten. Wij zijn zeer veeleisend voor onze leveranciers en werken alleen maar met de allerbesten.

GUIDO: Hoe verklaar je het succes van artisanale kroketten?

Antoine: De mensen willen terugkeren naar authentieke, artisanale producten. Smaak en vakmanschap zijn de sleutelwoorden. Verder hebben kroketten al langer dan vandaag een vaste plaats in de Belgische gastronomie.

GUIDO: Jullie zijn tegelijk vrienden en zakenpartners.

Alexandre: Dat maakt het gemakkelijker, want dankzij onze vriendschap vertrouwen we elkaar volledig.

GUIDO: Zijn jullie altijd al zelfstandige willen worden, of ben je er zowat ingerold?

Antoine: Mijn eigen baas zijn, is iets waar ik heel mijn carrière naar heb verlangd. Wij maken onze eigen rekening en zijn niemand iets verschuldigd.

GUIDO: Sinds kort hebben jullie ook een eigen restaurant: KROKET in de Carolystraat in Elsene. Hoe loopt het?

Alexandre: De start verliep goed, maar in het begin hadden we nog wat last van het verplichte telewerk en het vroege sluitingsuur door corona. Gelukkig konden we ook op de kerstmarkt in het centrum staan, zodat we volop zijn blijven doorwerken.

GUIDO: Een eigen restaurant, dat was een logische stap?
Antoine
: Vast en zeker. Het is altijd de bedoeling geweest ons idee uit te breiden en aan te bieden in een kwaliteitsvolle bistro. Je zal zien dat we nog meer kunnen dan kroketten bakken.

GUIDO: Zitten er nog andere projecten in de pipeline?

Antoine: Wij zitten barstensvol ideeën. We hebben onlangs een foodsharingmenu gelanceerd, we denken aan een foodtruck en wellicht zullen we nog andere verkooppunten openen.

Tekst: Sébastien Daloze


Comments

JOBS & STAGES

Vandaag is Voka Open Bedrijvendag

Al meer dan dertig jaar biedt Voka Open Bedrijvendag een unieke kijk achter de schermen van interessante [...]

Lina Vervoort: "Een geslaagde start van mijn carrière bij Odoo"

Ik heb vorig jaar mijn studies "Business Economics" in Antwerpen afgerond. Zoals veel jongeren [...]

  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider

TopMovies

SOCIAL



Poll

Job in the picture

Taarten Tatyana

Tienduizenden volgers op Facebook en Instagram, honderdduizenden fans op TikTok, BV's als klanten [...]

28/02/2022

Wees de slimste tijdens je sollicitatiegesprek

Wat is het ergste dat je kan doen op een sollicitatiegesprek? Stotteren? Niezen? Je kop koffie omstoten? [...]

10/01/2022

Dina werkt in een pizzeria

Wie: Dina (20) Studie: Biomedische wetenschappen Studentenjob: werkt bij Domino's Pizza in [...]

24/12/2021

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84