Image
19/02/2005

30 misvattingen over solliciteren: misvattingen 16 tot 20

Solliciteren is een kunst, maar niet iedereen is een artiest. Op de arbeidsmarkt circuleren nogal wat mythen en sagen. We verzamelden dertig van de hardnekkigste misverstanden rond solliciteren
, en zullen ze dit academiejaar één voor één doorprikken.

16) Zonder het in jobadvertenties aangegeven aantal jaren ervaring, heeft het geen zin te solliciteren

Ook als je nog geen jarenlange werkervaring hebt, kan het de moeite lonen te reageren op jobadvertenties waarin een ervaren iemand wordt gevraagd. Als je in zo'n advertentie leest dat men iemand zoekt met "2 jaar ervaring", dan wil dat meestal gewoon zeggen dat ze geen onrijp groentje willen die van toeten noch blazen weet. "Vijf jaar aantoonbare ervaring in een marketingfunctie", dat is al andere koek. Als dat er staat, kan je ervan uitgaan dat het bedrijf echt wel iemand zoekt met ervaring. Maar dan nog kan 3 of 4 jaar heus wel voldoende zijn...

17) Op een jobadvertentie antwoord je uitsluitend met een sollicitatiebrief

Daar hoef je je absoluut niet toe te beperken. Staat er een telefoonnummer afgedrukt in de jobadvertentie? Dan kan een beleefd telefoontje met een paar vragen naar de precieze jobinhoud zeker geen kwaad. Integendeel. Ook de website van het bedrijf waar je solliciteert bezoeken, is een goed idee. En let goed op: als de sollicitatieprocedure wordt verzorgd door een selectiebureau, aarzel dan niet om bij je sollicitatie net zoveel vragen te stellen als je zelf wil. Zij zijn tenslotte niet je toekomstige werkgever!

18) Solliciteer nooit voor een andere functie als die aangegeven in de jobadvertentie

Jobadvertenties moet je zien als het topje van de ijsberg: alleen de moeilijkst in te vullen vacatures komen in de krant terecht. Het is dan ook het proberen waard om toch te solliciteren bij het bedrijf dat de advertentie heeft geplaatst, onder het motto: ik ben niet de man/vrouw die je zoekt in de krant, maar wellicht kan je me wel elders in het bedrijf gebruiken. Want eerlijk gezegd: het zijn net die 'verborgen' vacatures die vaak het interessantst zijn voor schoolverlaters.

19) Job- en careerdays zijn niet meer dan pr: een echte job zul je er nooit vinden

Zo cynisch is de bedrijfswereld nu ook weer niet. Elk bedrijf doet de nodige moeite om z'n public relations te verzorgen, en ja: daar horen ook jobbeurzen en careerdays bij. Maar waarom zou een bedrijf daar gaan staan als er geen vacatures zijn? De bedrijfswereld is geen statisch gegeven: er is zo goed als altijd wel een personeelsverloop. Zeker langsgaan dus. Op zijn minst leer je er een aantal bedrijven kennen, en voor de oplettende bezoeker vallen er bijna altijd gouden tips te plukken.

20) Het is onbeleefd om mensen naar hun job te vragen

Het is evident dat je het meeste over je toekomstige job te weten komt door te praten met mensen die met beide benen in de bedrijfswereld staan. Maar is het wel beleefd om die uit te vragen over hun job? Maak je geen zorgen: de meeste mensen zijn ronduit geflatteerd als je hen vragen stelt over hun werk. Ze praten daar graag en met trots over. Zoek dus gerust een slachtoffer, en niet alleen langs officiële weg. Ook op jaarbeurzen, of gewoon op familiefeesten of op café ligt de jobinfo zomaar voor het rapen.

(HDP)


Comments

JOBS & STAGES

Primeur: Gen Z is klaar voor ondernemerschap

Bijna 3 op de 10 jongeren willen onmiddellijk na hun studies zelfstandig aan de slag. Dat verneemt GUIDO [...]

Hoeveel verdient een pas afgestudeerde?

Je hebt je studentenpet enthousiast in het zwerk gekeild, je diploma hangt ingekaderd aan de muur en [...]

  • Slider
  • Slider

TopMovies

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84