Image
17/04/2005

30 misvattingen over solliciteren: misvattingen 21 tot 25

Solliciteren is een kunst, maar niet iedereen is een artiest. Op de arbeidsmarkt circuleren nogal wat mythen en sagen. We verzamelden dertig van de hardnekkigste misverstanden rond solliciteren
, en zullen ze dit academiejaar één voor één doorprikken.

21) In een bedrijf stap je niet zomaar binnen

Dat klopt in principe wel, maar als je even nadenkt, zal je merken dat veel meer bedrijven een 'publiek gedeelte' hebben dan je denkt. Als je een marketingfunctie wil bij een bekende supermarktketen, ligt het voor de hand dat je op voorhand eens in die supermarkten gaat rondneuzen. Ook bij banken kan je zo naar binnen lopen, en als je in de telecomsector solliciteert, loop dan eerst een paar telefoonboetieks plat. Kortom, je kan op voorhand heel wat undercover veldwerk verrichten.

22) Een sollicitatiebrief richt je aan een concrete persoon

Het is tegenwoordig niet zo'n probleem om via bedrijfssites de naam van de personeelsverantwoordelijken op te snorren, maar dat is niet zo'n waterdicht systeem. Sites krijgen niet altijd een goeie update, zodat die persoon daar misschien niet meer werkt. Adresseer je brief liever gewoon aan de personeelsdienst, en begin je aanhef met 'Geachte personeelsverantwoordelijke'. Sta je echt heel zeker in je schoenen? Dan zou je het kunnen overwegen om je brief direct naar de algemeen directeur van het bedrijf te sturen, een techniek die ervaren sollicitanten soms toepassen.

23) Een sollicitatiebrief schrijf je met de hand

Nee, dat hoeft niet, tenzij het uitdrukkelijk wordt gevraagd. Je moet het maar zo bekijken: een netjes uitgeprinte sollicitatiebrief, met een mooi ogende bladspiegel en een verzorgd lettertype, bewijst meteen dat je met een tekstverwerker kunt werken. Trouwens... op een tekstverwerker staat ook een spellingchecker, vergeet dat niet!

24) Een persoonlijke ontmoeting vragen is arrogant

Integendeel: aandringen op een persoonlijk sollicitatiegesprek bewijst juist dat je het meent, en dat je brief niet de zoveelste in het stapeltje is. Het getuigt van ambitie en suggereert dat je van aanpakken weet. Je mag trouwens gerust in je brief vermelden dat je ervan overtuigd bent dat een ontmoeting voor beide partijen interessant kan zijn, ook al zou er niet meteen een vacature zijn die bij jou past. Rekruteerders zien dat als een blijk van durf en dynamiek, en zo kom je op zijn minst terecht in de werfreserve.

25) Per e-mail solliciteren is uit den boze

Ook in de human resources is e-mail een dagelijks gebruiksvoorwerp geworden, dus je mag het gerust gebruiken als medium om te solliciteren. Maar er zijn een paar vuistregels. Als je een sollicitatiebrief in attachment hangt, zorg dan dat je ook in het e-mailvenstertje kort samenvat waarover je het hebt. Zorg dat er in cc geen hele waslijsten andere bedrijven te zien zijn. Verwijs naar je eigen cv-site als je dat wil, maar zorg toch ook voor een handig uitprintbaar cv in Word-versie, dat je meestuurt. En ten slotte: wees beleefd. Wie solliciteert, gebruikt geen sms-taaltje, begint elke e-mail met 'geachte' en gebruikt al zeker geen smileys. ;-)

(HDP)


Comments

JOBS & STAGES

Lennert stampte zelf een muziekschool uit de grond: "Dag en nacht mee bezig"

STUDENT-ONDERNEMER    Wie? Lennert Cools, 22 jaar, Koekelare Studies? Muziektechniek aan [...]

Hoe moet je solliciteren bij een KMO?

Ons land kent duizenden KMO's, wat staat voor kleine (tot 50 werknemers) of middelgrote (tot maximaal [...]

  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider

SOCIAL



TopMovies

Poll

Job in the picture

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84