Image
12/11/2005

ALICE ROBBERECHTS, recruitment manager Unilever

“Wij hebben een goede samenwerking met studentenverenigingen. We plaatsen advertenties in hun blaadjes, sponsoren hun fuiven. Het belangrijkste is echter de aanwezigheid op de campusrekrutering die ze organiseren. Persoonlijk contact is essentieel.”
 Alice Robberechts, recruitment manager bij Unilever, een multinational in ‘snelroterende consumentengoederen’, zegt dat haar bedrijf vooral vitaliteit wil uitstralen.

Het opsommen van alle producten die Unilever produceert en verkoopt, zou de volledige twee bladzijden van dit interview beslaan. Het gaat om producten voor huishoudelijke verzorging (Coral, Sun, Cif), persoonlijke verzorging (Dove, Axe, Sunsilk), voeding (Iglo, Knorr, Ola, Bertolli) en dranken (Lipton). Het bedrijf is wereldwijd goed voor een omzet van dik veertig miljard euro per jaar, waarvan driekwart miljard in België. Sinds een paar jaar wil het bedrijf een toonbeeld zijn van ‘vitaliteit’. Het logo werd gewijzigd en de hele huisstijl kreeg een opknapbeurt. Maatschappelijke verantwoordelijkheid is een prioriteit: zorg voor het milieu, culturele diversiteit… Voor een bedrijf met onder meer voedingsproducten houdt dit ook de aandacht voor gezonde voeding in. De strijd tegen de ‘obesitas-epidemie’ wordt gestreden met aandacht voor gezonde, evenwichtige voeding. In België werken goed 1100 mensen voor Unilever. Buiten de Liptonfabriek en Morasnacks is er in België geen productie, het bedrijf is vooral gericht op marketing en verkoop.

Afgelopen werkjaar werden 14 ‘trainees’ (pas afgestudeerde universitairen) aangeworven, de helft economisten, de andere helft met een ander diploma en een bijkomende opleiding economie.

Daarnaast werden zeven mensen met een paar jaar ervaring aangeworven, zogenaamde first bouncers. Niet-universitairen worden hoofdzakelijk aangeworven als vertegenwoordiger, culinair raadgever voor de afdeling ‘Foodsolutions’… Unilever Foodsolutions is de afdeling binnen Unilever gespecialiseerd in het verkopen en ondersteunen van concepten en oplossingen voor de professionele kok.

Hoewel het aantal aanwervingen niet zo hoog ligt, stopt Unilever heel wat tijd en geld in de rekrutering. Al ziet Robberechts dat anders. “Je zou de doelgroep met personeelsadvertenties kunnen bereiken, maar persoonlijk contact is zeer belangrijk. Niet alleen de kwantiteit telt, ook de kwaliteit. De studenten krijgen informatie over waar ze terecht zouden komen, kunnen de bedrijfscultuur aanvoelen.” Bij Unilever zijn de rekrutering (lokken van potentiële werknemers) en de selectie gescheiden. De selectie gebeurt in een eerste ronde op basis van de ingevulde cv’s, daarna volgt een interview en dan eventueel een ‘assessment’. Pas afgestudeerden die worden aangeworven, starten een   traineeship van drie jaar, in ofwel marketing of sales (voor de meesten). Naast specifieke opleiding gedurende enkele weken per jaar, is er tijdens de drie jaar een persoonlijke coach die je op het rechte pad houdt. Van bij het begin krijgt een trainee namelijk al verantwoordelijkheden. Om de zes maanden is er een evaluatie. Op basis van de competenties en prestaties wordt samen bekeken hoe de trainee verder kan evolueren in het bedrijf.

Er bestaat de mogelijkheid om naar het buitenland te trekken voor Unilever, maar meestal moet je dan al een aantal jaar ervaring hebben opgedaan. Iedereen heeft wel heel snel contacten met collega’s in het buitenland, gaat naar internationale meetings en trainingen. Unilever is een internationaal bedrijf. De lancering van een product en de ondersteunende campagnes worden internationaal opgezet. De reclamespots zijn in principe gelijk in alle landen. Nationale aanpassingen zijn wel mogelijk. De smaak van een voedingsproduct wordt bijvoorbeeld aangepast aan de lokale gewoonten. Of, in arme landen worden kleinere tubes shampoo verkocht, omdat mensen er minder geld hebben om meteen grote voorraden in te slaan.

Zowel marketing- als salestrainees gaan ‘de baan op’. Ze moeten zelf ervaren hoe de logistiek werkt, hoe moet worden omgegaan met klanten, hoe de Unilever-producten worden gepresenteerd in supermarkten en winkels (“schapruimte”)… Na anderhalf jaar wordt een trainee ‘junior manager’ bij goede prestaties en evaluatie, na drie jaar is hij of zij dan ‘manager’. Eenmaal die kaap voorbij, blijft er loopbaanbegeleiding, op basis van jaarlijkse evaluaties. “De loopbaan evolueert grotendeels afhankelijk van eigen wensen. Wil je doorgroeien in je eigen domein, of wil je andere domeinen verkennen? Dat zijn afspraken in samenspraak met de lijnmanager.”

Goed evenwicht tussen mannen en vrouwen

Dat Unilever consumentengoederen verkoopt, betekent niet dat ze vooral in vrouwelijke werknemers geïnteresseerd zijn. “Dat speelt geen rol bij de aanwerving. We streven naar een goede balans tussen mannen en vrouwen, net zoals een goede balans tussen Franstaligen en Nederlandstaligen. Er is hier geen positieve discriminatie, wel een gezonde diversiteit.” Vermits Unilever Belgium voornamelijk bezig is met marketing en verkoop, zijn vooral gediplomeerden met een economisch profiel gewenst. Opleidingen economie of handelswetenschappen van het lange type dus, maar ook - omwille van een gezonde diversiteit - mensen met andere universitaire diploma’s met een aanvullend diploma economie. Daarnaast komen andere diploma’s aan bod in ondersteunende functies als Finance en IT. Het diploma is de noodzakelijke toegangskaart tot Unilever. Behaalde punten en graden spelen een mindere rol, wel de persoonlijkheidskenmerken: creatief, dynamisch, onafhankelijk kunnen werken, maar ook een teamspeler zijn, een open geest bezitten, en sociaal vaardig zijn. Qua talenkennis is er naast een perfecte kennis van de moedertaal een behoorlijke kennis van de andere landstaal en het Engels nodig.

Jongeren zoeken geen job meer voor het leven

“Vroeger solliciteerden mensen met de bedoeling voor de rest van hun leven bij dat bedrijf te blijven. Nu kiezen pas afgestudeerden voor bedrijven waarvan de bedrijfscultuur hen bevalt. Ze engageren zich, willen goed werk leveren, maar willen ook de eigenwaarde verhogen, veel ervaring opdoen. De job is echter niet voor de rest van hun leven. Na een bepaalde periode beginnen ze rond te kijken naar eventuele alternatieven. En dan beslissen ze om te blijven of niet. Unilever aanvaardt dat, uit respect voor de werknemer, die moet zich goed voelen. Al laat je goede werknemers natuurlijk niet graag gaan. Als bedrijf moet je het vertrek kunnen opvangen, vers bloed aantrekken. Wij gaan er wel van uit dat elke jonge universitair 3 à 4 jobs bij ons moet kunnen doen, vooraleer erop uitgekeken te zijn.”

2560 euro bruto per maand

Universitairen die als trainee beginnen bij Unilever, krijgen een brutoloon van 2560 euro per maand. Daarbovenop komen de gebruikelijke extralegale verzekeringen, een treinabonnement, en een gsm en bedrijfwagen indien nodig. Een bedrijfswagen komt er sowieso voor wie anderhalf jaar in dienst is. Daarnaast heeft Unilever steeds meer aandacht voor het vergemakkelijken van de combinatie arbeid-gezin, met een bedrijfsrestaurant, een droogkuis, een kleine winkel, een broodautomaat... Wat moet de werknemer daartegenover stellen? Hard werken, maar tot ’s avonds laat werken is niet nodig. “We beginnen tussen 8.30 en 9.30 uur en werken tot 17 à 19 uur. Er is wel vrijheid om zelf je werk te organiseren. Je moet zelf zien hoe je een project aanpakt.”

(DDW)


Comments

JOBS & STAGES

Lennert stampte zelf een muziekschool uit de grond: "Dag en nacht mee bezig"

STUDENT-ONDERNEMER    Wie? Lennert Cools, 22 jaar, Koekelare Studies? Muziektechniek aan [...]

Hoe moet je solliciteren bij een KMO?

Ons land kent duizenden KMO's, wat staat voor kleine (tot 50 werknemers) of middelgrote (tot maximaal [...]

  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider

SOCIAL



TopMovies

Poll

Ben jij aangesloten bij een studentenvereniging?

 Ja, sowieso!
 Ja, maar enkel door corona.
 Nee!

Job in the picture

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84