Image
19/11/2005

ICT’er BART LENAERTS stampte eigen bedrijf uit de grond

Hij is vaak onderweg, houdt zich vooral bezig met het onderhouden van bedrijfsnetwerken, het maken van websites en het bouwen van software-applicaties: voor ICT’er Bart Lenaerts is geen computerprobleem ‘too much’.
 Sinds kort heeft hij, samen met enkele bevriende collega’s, zijn eigen goeddraaiend IT-bedrijf IT Pro Solutions. Een gesprek met een ware computerheld.

Bart Lenaerts was als kind al zot van nieuwe technologieën en technische snufjes. Als tiener volgde hij de eerste stappen van de cd-speler en de opgang van de computer begin jaren negentig. Lenaerts: “Van zodra wij een computer in huis hadden, was ik verkocht. Uren en uren heb ik geëxperimenteerd met DOS en Windows. Ook speelde ik toen al regelmatig computerspelletjes, wat tot nu toe nog steeds een aangenaam, ontspannend tijdverdrijf is voor mij. Industrieel ingenieur Elektronica leek me dan ook de geschikte studierichting. Na mijn tweede kan heb ik voor de optie Informatie- en Communicatietechnologie (ICT) gekozen. Een logische keuze, lijkt me."

Crashende servers en bugs

GUIDO: Vond je snel werk?

Bart: De zoektocht naar een job verliep vlot, ja. Ik ben afgestudeerd net voor de economie begon af te nemen. Ik had mijn thesis gedaan bij Philips in Leuven en kon daar direct aan de slag als softwareontwikkelaar voor hardwaretoestellen, zoals mp3-spelers. Ik merkte echter al snel dat ik eigenlijk liever software-applicaties wilde ontwikkelen voor het Windows-platform, applicaties die zichtbaarder zijn voor de eindgebruiker. Daarna heb ik enkele jaren voor een consultancybureau gewerkt als software-ontwikkelaar. En nu heb ik sinds kort, samen met een paar vrienden, IT Pro Solutions, ons eigen IT-bedrijfje.

GUIDO: Wat is jouw functie binnen IT Pro Solutions?

Bart: Het bedrijf is een KMO dat een totaalpakket aan ICT-diensten aanbiedt aan andere KMO’s, vrije beroepen, maar ook aan particulieren. Mijn taken gaan van het onderhouden van bedrijfsnetwerken met meerdere servers in Linux of Windows Server tot het ontwikkelen van specifieke software-applicaties in Java of .NET. Vele ICT'ers hebben zich gespecialiseerd als bijvoorbeeld netwerkbeheerder of software-ontwikkelaar. Ik ben eigenlijk alles in één, een allround ICT'er. Doordat wij een totaalpakket aan ICT-diensten aanbieden aan onze klanten wordt er immers verwacht dat we op alle terreinen ons mannetje kunnen staan. We moeten ook volledig zelfstandig kunnen werken. Je krijgt een project of klant toegekend, en je bent hiervoor verantwoordelijk van het begin tot het einde. De diversiteit is echt wel een pluspunt voor mij. In mijn vorige jobs hield ik me vooral bezig met één specifieke taak, zoals bijvoorbeeld software-ontwikkeling. In de huidige situatie word ik dagelijks geconfronteerd met andere problemen, gaande van crashende servers tot bugs in ontwikkelde software. De afwisseling tussen de verschillende opdrachten maakt deze job zo boeiend.

Webcam als oplossing

GUIDO: Wat is er zo leuk aan crashende servers?

Bart: Verhalen over crashende servers zijn meestal niet zo leuk (lacht), niet voor de klant en eigenlijk ook niet voor ons. Door regelmatig de servers bij onze klanten te controleren, proberen we preventief te werken. Maar computers hebben soms een eigen willetje. Als een server crasht, betekent dit meestal een nachtje doorwerken, zodat de klant toch de dag nadien weer ‘up-and-running’ is. We proberen de 'downtime' dus zo kort mogelijk te houden, want geen e-mails meer kunnen ontvangen of versturen, of geen gecentraliseerde documenten meer kunnen raadplegen, betekent voor de klant vaak een inkomensverlies. Gelukkig komen zulke dingen heel sporadisch voor. Maar ze gebeuren, en zoals Murphy's wet zegt: altijd op het verkeerde moment. Nu ja, een goed ogenblik bestaat niet voor zulke voorvalletjes.

GUIDO: Zijn er ook soms grappige oproepen?

Bart: Eén bezoek zal ik zeker niet snel vergeten. Een klant belde mij met het nieuws dat zijn server, die wat afgezonderd stond in zijn kantoor, dagelijks uitviel tussen vier en vijf uur in de namiddag. De server werd van kop tot teen geïnspecteerd op zowel hardware als software, maar er was nergens een fout of bug te bespeuren. En toch bleef het probleem zich maar voordoen. Het vreemde was echter dat het probleem zich nooit voordeed als wij ter plaatse waren. Na een aantal dagen hebben we dan beslist om een webcamera te installeren om het gedrag van de server te monitoren. Al snel bleek dat de mensen van het schoonmaakbedrijf de stekker van de server uit het stopcontact trokken. Er waren immers geen extra stopcontacten meer in de buurt om te kunnen stofzuigen. Zonder webcam hadden we nog lang naar de oorzaak kunnen zoeken.

Met dank aan de gsm

GUIDO: Zucht je ook wel eens tijdens het werk?

Bart: De minder leuke kant van de job is dat we regelmatig op verplaatsing werken, waardoor het contact met de collega’s niet altijd groot is. Het is immers door onze collega’s die met gelijkaardige problemen geconfronteerd zijn dat we de meeste ervaring opdoen. Gelukkig bestaat de gsm (lacht). Ik schat dat ik de helft van de tijd op kantoor werk en de andere helft bij de klant. Voor controles van servers en computers in bedrijfsnetwerken moet ik sowieso bij de klant zijn. Maar ik heb ook regelmatig vergaderingen met klanten om nieuwe of lopende projecten te bespreken. We proberen meetings zo vaak mogelijk bij klanten te houden, omdat dit sterk wordt geapprecieerd. Je gaat me het vaakst op kantoor vinden als ik met opkomende deadlines zit. Dan probeer ik de afspraken zo in mijn agenda te schikken dat ik een aantal dagen vrij heb om te kunnen doorwerken aan het desbetreffende project. Onze klanten situeren zich momenteel in heel Vlaanderen. We krijgen ook vaak aanvragen voor ICT-projecten in Nederland, maar het is heel moeilijk om gemotiveerde mensen te vinden die bereid zijn om enkele weken of maanden in Nederland te gaan werken.

GUIDO: Wat moet een goede ICT’er in huis hebben?

Bart: Interesse en motivatie zijn de belangrijkste vereisten, denk ik. Werken in de ICT-sector is meestal niet van negen tot vijf. Overwerken gebeurt dus regelmatig, maar wanneer het probleem is opgelost en je ziet een tevreden klant, dan is de voldoening erg groot. Daarnaast denk ik dat een diploma Informatica in het hoger onderwijs zeker een grote stap vooruit is. Daar leer je toch de basis en krijg je de kans om van de verschillende segmenten van ICT te proeven, zoals telecommunicatie, netwerken, software-development en noem maar op. Zelf wil ik vooral een toffe job waarbij ik met veel mensen in contact kom. Daarnaast wil ik veel ervaring en kennis opdoen op alle gebieden in de ICT. De rest volgt vanzelf wel.

www.itprosolutions.be

(RE)


Comments

JOBS & STAGES

Gestopt met studeren? Zo vind je toch een mooie job!

Niet elke student haalt een diploma. Geen nood, ook wie zijn studies niet afmaakt, kan alsnog een mooie [...]

Mag je al solliciteren als je nog herexamens hebt?

Als je nog een herexamen moeten afleggen of je thesis nog moet indienen, mag je dan toch al beginnen [...]

  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider
  • Slider

TopMovies

SOCIAL



Poll

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Steffi Mercie: "Ik weet bijna zeker dat ik ga stoppen met studeren."

Terwijl haar vriend Gerben Tuerlinckx samen met Arno 'de jonge broer van Average Rob' The Kid [...]

08/06/2022

Wees de slimste tijdens je sollicitatiegesprek

Wat is het ergste dat je kan doen op een sollicitatiegesprek? Stotteren? Niezen? Je kop koffie omstoten? [...]

01/06/2022

Proef van je droomjob dankzij MNM JumpJobs

MNM heeft een project voor werkzoekende jongeren gelandeerd: MNM JumpJobs. Met dit project kunnen jonge [...]

28/05/2022

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84