Image
16/12/2006

Het abc van de sollicitant III. van J tot N

Dit academiejaar legt GUIDO het solliciteerparcours bloot van a tot z. Grasduin mee in het alfabet van de sollicitant. Vandaag: van Jobsites tot Nice to Haves
.

J) JOBSITES

Meer en meer wordt op jobsites de mogelijkheid geboden om elektronische cv-templates in te vullen. Dóen natuurlijk, maar dat wil niet zeggen dat je geen klassiek curriculum vitae meer hoeft op te stellen. De meeste rekruteerders krijgen uiteindelijk nog steeds graag een overzichtelijk cv op hun bureau, netjes uitgeprint op papier, niet recto-verso, gepagineerd met je naam in de footer, maximum twee pagina's aan elkaar geniet. Da's goed nieuws, want alleen in zo'n cv kan je echt de persoonlijke dingen kwijt die de doorslag kunnen geven bij de selectie.

 

K) KLEDIJ

De dresscode: wat trek je aan als je gaat solliciteren? Probeer dat vooraf een beetje in te schatten aan de hand van de bedrijfscultuur. Een gescheurde jeans en een Marilyn Manson-T-shirt zijn wellicht niet de meest geschikte keuze, maar anderzijds kan een deftig pak met vest en das ook vloeken in een bedrijf met een hip imago. Gewone, conventionele kledij is de beste gok.

 

L) LOON

O ja: het loon. We zouden het haast vergeten. Eerst en vooral: laat je niet opjutten door de simplistische salarisenquêtes die jobsites geregeld organiseren, want dan kweek je frustraties. Er zijn zoveel meer factoren die meetellen: waar is het kantoor, kan je er met het openbaar vervoer naartoe, moet je zelf een auto kopen én onderhouden (onderschat die kost niet), zijn er extra's, is er een bedrijfsrestaurant, zal je moeten verhuizen? De regel is de volgende: natuurlijk mag je je niet laten afschepen met een prutsloon, maar vergeet niet dat je pas begint, dat je groeipotentieel hebt en dat de inhoud van de job in eerste instantie veel belangrijker is dan je paycheck. Om het cynisch uit te drukken: de kassa rinkelt later wel.

 

M) MUSTS

Eerste goede raad: laat je niet de ogen uitsteken door de functietitel, want die is meestal weinig meer dan verpakking. Wat telt is de functie-inhoud: wat houdt de job precies in? Dáár moet je op focussen. En laat je ook niet afschrikken door het profiel, want daarin wordt een soort ideale, perfecte werknemer afgeschilderd, en die bestaat natuurlijk niet. Probeer in het profiel de musts te onderscheiden. Zorg vooral dat je goed weet wat er in je cv en sollicitatiebrief staat. Laat vooral niet blijken dat die brief maar een van de vele was; je moet direct kunnen inpikken en toelichten wat je erin hebt neergepend.

 

N) NICE TO HAVES

Probeer tussen de regels te lezen. Als er staat "kennis van pc-netwerken is een pluspunt", dan wil dat niet zeggen dat je een expert-netwerkbeheerder hoeft te zijn. 't Is een pluspunt; met andere woorden: 't is niet noodzakelijk, 't is een van de nice to haves. Een tip: als je een functiebeschrijving in je eigen woorden kort kunt samenvatten, dan wil dat zeggen dat je de job begrepen hebt en ben je op de goede weg. Stel jezelf vragen. Moet je voor die job veel de baan op? Welke begeleiding krijg je? In welke hiërarchische structuur kom je terecht? Wie zijn je collega's? Kan je veel contacten leggen?

(HDP)


Comments

JOBS & STAGES

Vier digitale sollicitatietechnieken

Is de klassieke sollicitatiebrief of -mail nog van deze tijd? Je mag gerust postzegels en enveloppen [...]

Met welke job verdien je het meest?

In hun jaarlijkse loononderzoek onderzoekt Jobat meerdere dingen, zoals bijvoorbeeld welke functies het [...]

TopMovies

SOCIAL



Poll

Job in the picture

Belgische bedrijven zijn in volle aanwerfmodus

Belgische ondernemingen kijken op personeelsvlak de rest van het jaar positief tegemoet. Zeven op de [...]

18/08/2023

Margo werkt in een rusthuis

Margo De Baets (20) werkt in de Refuge, een woonzorgcentrum in het hartje van Gent. Tijdens de coronacrisis [...]

18/07/2023

DPG Media geeft beurzen aan jong journalistiek talent

Jonge mediamakers kunnen zich nog tot 30 juni inschrijven voor de tweede editie van de News City Academy [...]

19/06/2023

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84