Agoria Vlaanderen kijkt in de toekomst
De werkgeversorganisatie
Agoria Vlaanderen kijkt in haar beleidsnota
Skills for the future in de glazen bol en tekent een paar trends voor de nabije toekomst op.
Agoria is ervan overtuigd dat succesvolle innovatie en economische groei hand in hand gaan met het vinden van medewerkers met de juiste kwalificaties.
De tekorten aan geschoolde werknemers - vooral technici, ingenieurs en IT'ers - zullen nog toenemen, en kennis zal in de toekomst meer dan ooit de basis vormen voor inzetbaarheid in de industrie. Dat gaat dan niet alleen over harde kennis, maar ook over zachte skills, zoals zelfstandigheid, probleemoplossend vermogen en flexibiliteit.
Info: www.agoria.be
Eigen afdeling eerst
Het Eiland was blijkbaar toch niet zo ver van de kantoorrealiteit verwijderd, want uit een enquête van het jobbedrijf Monster blijkt dat de Belgische werknemers veel meer loyaal zijn aan hun eigen afdeling (40%) dan aan hun baas (8%). Ook het bedrijf kan hen eigenlijk vierkant aan hun reet roesten, want maar 6% zegt daar loyaal aan te zijn. Dat Belgen ook individualisten zijn, mag blijken uit het feit dat 33% van de respondenten beweert op het werk het meest loyaal te zijn aan zichzelf. Ook de nihilisten zijn goed vertegenwoordigd: 13% van de Belgische werknemers voelt zich loyaal aan... niemand.
Info: www.monster.be
Kwart van werknemers (vooral vrouwen) werkt deeltijds
Het Steunpunt Werkgelegenheid, Arbeid en Vorming heeft cijfers gepubliceerd waaruit blijkt dat een kwart van de werknemers in Belgische bedrijven deeltijds werkt. Parttime arbeid blijkt wel vooral een vrouwenkwestie: in de privésector kiest bijna de helft van de vrouwen voor een deeltijdse job. Bij mannen is dat maar één op de tien. Bekijk je een echte mannensector, zoals bijvoorbeeld de bouw, dan zal je maar drie percent parttimers aantreffen. In 'vrouwelijker' sectoren (sociale sector, distributie...) ligt daarentegen het totale aantal deeltijds werkenden op de helft.
Info: www.steunpuntwav.be
Schaarste aan management assistants
Vroeger heetten ze nog simpelweg secretaressen, maar aangezien een ronkende naamsverandering de goedkoopste vorm van promotie is, kregen ze een paar jaar geleden een semantische upgrade tot het fraaier klinkende 'management assistants' cadeau. Whatever . Anyway, OfficeTeam , een gespecialiseerde tak van Robert Half International , wijst ons erop dat er momenteel een secretaressenschaarste is, waardoor werkgevers genoodzaakt zijn de job van management assistant creatiever dan ooit in te vullen. Het resultaat is dat die goed tot zeer goed verdienen, en dat ook mensen met een opleiding die niet meteen tot de job van management assistant leidt, toch de kans krijgen het beroep uit te oefenen, via ervaring op de werkvloer en bijkomende opleiding.
Info: www.officeteam.be
Managementjargon werkt op de zenuwen van werknemers
Het Britse human-resourcesbedrijf Investors in People voerde een onderzoek naar het gebruik van managementjargon op de werkvloer. Je weet wel, dure woorden die vaak een gebrek aan inhoud moeten camoufleren. Gebakken lucht, zeg maar. Meer dan de helft van de Britse werknemers vindt zulk taalgebruik een probleem op het werk, terwijl 39% oordeelt dat het dient om zand in de ogen te strooien. En misschien dient managementjargon wel om onfrisse potjes gedekt te houden, daarvan is in elk geval 18% van de werknemers overtuigd. Een voorbeeldje van managementjargon? U vraagt, wij draaien: "Ik krijg geen goed gevoel bij de verticale integratie van die opdrachtproclamatie. Ze vertoont een gebrek aan leverage, zodat we als greenfielders niet voldoende aan benchmarking kunnen doen."
Info: www.investorsinpeople.co.uk
Werknemers willen meer loon, geen complimentjes
Klaar voor de resultaten van nog een andere bevraging van Investors in People , het Engelse human-resourcesbedrijf? Zij wilden wel eens weten of de Britse werknemers happy zijn met een schouderklopje of een compliment van hun baas. Nee dus. Als het erop aankomt, willen medewerkers als beloning voor de geleverde prestaties in de eerste plaats een loonsverhoging, of een mooie promotie. De meesten vinden trouwens dat ze daar al recht op hebben na zes maanden. Met het zelfbeeld van de Engelse werkkrachten zit het trouwens wel snor: 75 à 80 percent is van mening dat ze beter werk afleveren dan hun collega's, en ze zijn er ook van overtuigd dat ze elk jaar vooruitgang boeken qua kwaliteit.
Info: www.investorsinpeople.co.uk
(SDB)