Image
07/10/2007

EMMA GELAUDE is model en personal shopper

Emma Gelaude werd op haar zestiende op straat ontdekt door het Brusselse modellenbureau Dominique. Na de schooluren deed ze fotoshoots voor magazines als Feeling, Nina, Glam*It en Weekend Knack. Eenmaal afgestudeerd werd ze professioneel model en trok ze naar het modemekka Milaan.
  Ondertussen is Emma 22 en nadert ze de pensioengerechtigde leeftijd. Tijd dus om uit te kijken naar een tweede carrière: in oktober lanceert Emma zichzelf als personal shopper.

"'Pensioengerechtigd' is misschien een slecht gekozen woord, maar het is een feit dat heel weinig modellen nog doorstoten naar de top op hun tweeëntwintigste," verduidelijkt Emma. "Ik moet concurreren met meisjes van 15-16 jaar. En als je echt tot de top wil behoren, moet je in het buitenland zitten, maar ik wil niet meer maanden rondreizen. Ik heb dat allemaal gehad. Ik krijg nog wel modellenwerk, maar het enige wat ik kan doen, is op dezelfde lijn blijven. Ik heb besloten om mijn vrije tijd tussen twee modelopdrachten te gebruiken voor een tweede carrière."

GUIDO: Wat is een personal shopper ?

Emma: Ik help mensen bij het creëren van een look, aangepast aan hun lichaamsvormen, persoonlijkheid en budget. Dat zijn mensen die door omstandigheden geen tijd of zin hebben om te gaan shoppen, of die verloren lopen in het overaanbod aan kleren. Iedereen is verschillend, iedereen is uniek, maar toch hoor je elke dag wat de nieuwe trends zullen zijn, zie je talloze nieuwe kledingsstukken in alle vormen en kleuren, en mensen weten niet goed meer wat bij hen past. Ik help daarbij door rekening te houden met zowel hun uiterlijke kenmerken als hun innerlijke eigenschappen. Ik ga eerst langs bij de mensen thuis. Dat heet een intake , een persoonlijke kennismaking van ongeveer een uurtje. Ik neem de maten op, maar ik luister ook naar die persoon. Het ontdekken van de identiteit van een persoon is voor mij essentieel. Verder ga ik na wat het doel is. Is het voor een feest, dus één outfit, of moet de volledige garderobe veranderen? De basisgedachte is dat stijlen verschillen, maar goede smaak universeel wordt erkend. Als iemand een stijl heeft die ok is, dan zal ik daarop voortbouwen. Bij anderen zal ik eraan proberen te sleutelen, om hen in de richting van de goede smaak te bewegen.

GUIDO: Is het inhuren van een personal shopper duur?

Emma: Ik vraag 40 euro per uur, exclusief btw. Ik geef er ook een gepersonaliseerd stijlboek bij. Dat is niet duur als je kijkt naar wat gevraagd wordt in andere sectoren voor professioneel advies, en als je bedenkt hoeveel geld verkwist wordt door miskopen. Er wordt gezegd dat een vrouw 80% van de tijd slechts 20% van haar kledij draagt. Met andere woorden, ze hebben een kast vol met kleren, maar toch niets om aan te trekken. Al dat verloren geld hadden ze beter besteed aan duidelijk kledingadvies en een garderobe vol goed passende en bruikbare kledij.

De 'waauw'-factor

GUIDO: Heeft het feit dat je vroeg begon te werken je studies niet in de weg gestaan?

Emma: Ik heb twee jaar psychologie gecombineerd met mijn modellenwerk, maar net tijdens de examens moest ik in Milaan zijn, omdat daar toen alle shows werden gelopen. Dat was niet te doen. Maar wat voor mij relevant was uit die lessen heb ik wel onthouden, het omgaan met mensen en de psychologie die erachter zit. Mensen nemen niet zomaar aan dat hun hele stijl verkeerd zit. Om dat subtiel over te brengen, kan ik zeker gebruiken wat ik in die twee jaar heb geleerd.

GUIDO: Model is een beroep dat tot de verbeelding spreekt. Komt de realiteit in de buurt van wat jonge meisjes zich erbij voorstellen?

Emma: Neen, helaas niet. (lacht) De positieve kanten zijn dat je veel nieuwe mensen leert kennen, je gaat alleen naar een grote stad, je zit op het vliegtuig... Dat klinkt allemaal waauw, maar het echte verhaal is dat je vaak eenzaam bent, en dat je heel hard moet werken. De enige waauw- factor aan het modellenwerk is de foto zelf. Daar sta je goed en lachend op, en de mensen denken dat je al lachend naar die job bent gegaan. Maar meestal moet je er om acht uur zijn, word je gedurende twee uur geschminkt, sta je drie à vier uur in dezelfde positie en staan vier à vijf mensen naar je te kijken om te zien of je het goed doet. Het is een mooie en snelle manier om geld te verdienen, maar het is niet weggelegd voor mensen die geen uithouding of sterk karakter hebben. Om maar te zwijgen over wat tegen je gezegd wordt. Je moet op je voeding letten, je moet een bepaalde maat hebben... In België valt dat nog mee, maar in Milaan? Vergeet het maar. Je moet je aanpassen, en doe je dat niet, dan staan er twintig meisjes achter je die maar al te graag je plaats willen innemen.

GUIDO: Wat klopt er van de wilde verhalen over decadente feestjes in de modellenwereld?

Emma: Het is zeker niet zo dat de champagnekurken in het rond vliegen na iedere fotoshoot. Af en toe, na een show, is er wel eens een feestje, maar dat valt eigenlijk heel goed mee. Ach, decadentie, als je het niet wil zien, dan zul je het niet merken. Maar het is gewoon een feit dat er wel eens wordt gedronken en dingen gedaan waar jonge en mooie mensen die geld hebben samen zijn, al is dat lang niet zo overdreven als men soms laat uitschijnen. Model zijn is vooral hard werken.

GUIDO: Wat verwacht je van de wisselwerking tussen je twee activiteiten?

Emma: Volgens mij zal dat goed lukken, omdat ik baas ben over mijn eigen agenda en dus kan kiezen wanneer ik model ben, en wanneer personal shopper . Het zijn twee verschillende beroepen, maar toch zijn ze in elkaar verweven. Beide hebben ze te maken met mode, met fascinatie voor mooie dingen. Het is dankzij mijn modellenwerk dat ik inzag hoe sterk mensen kunnen veranderen door kledij en make-up. Dat heeft mij laten beseffen dat veel mensen er heel wat beter zouden kunnen uitzien als ze maar zouden weten hoe. Ze moeten leren hun identiteit te vertalen naar het juiste imago. Hier in België is het concept van personal shopper nog niet echt bekend, maar in Nederland, in Frankrijk en in de VS is dat echt booming , een heus fenomeen.

GUIDO: Het feit dat het nog nieuw is, wil ook zeggen dat je niet veel concurrentie hebt.

Emma:   Inderdaad, en dat is zowel een voor- als een nadeel. Ik ben nieuw, dus mensen zullen geïnteresseerd en nieuwsgierig zijn. Het nadeel is dat niemand het me heeft voorgedaan, het is dus een echte uitdaging.

GUIDO: Succes!

 

(HDP)

www.mypersonalshopper.be


Comments

JOBS & STAGES

Primeur: Gen Z is klaar voor ondernemerschap

Bijna 3 op de 10 jongeren willen onmiddellijk na hun studies zelfstandig aan de slag. Dat verneemt GUIDO [...]

Hoeveel verdient een pas afgestudeerde?

Je hebt je studentenpet enthousiast in het zwerk gekeild, je diploma hangt ingekaderd aan de muur en [...]

  • Slider
  • Slider

TopMovies

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84