Image
06/11/2007

Hoeveel verdien je? 2: bedrijfswagen

Liefst 88 procent van de bedrijven in België stelt aan een of meerdere van zijn werknemers een wagen ter beschikking. Enkele honderdduizenden Belgen rijden met zo'n bedrijfswagen. Waarom is dat systeem zo populair, en is die populariteit wel terecht? Deel 2 in onze reeks over de verloning van werknemers.

Zowel voor de werknemer als voor de werkgever kan een bedrijfswagen zeer interessant zijn. De werknemer spaart een heleboel kosten uit: de aankoop van de wagen, het onderhoud, de brandstof, de verzekering, kosten bij eventuele ongevallen of schade, belastingen. ‘Mijn auto mijn vrijheid' is een slogan waar een stevige korrel zout bij moet, als je hem zelf moet betalen.

Voor de werkgever is de bedrijfswagen interessant omdat hij op die manier de werknemer extra loon kan bieden zonder daar al te veel belastingen en sociale bijdragen op te moeten betalen. Het stelsel is al een paar maal aangepast en het fiscale voordeel is beperkter dan een paar jaar terug, maar het voordeel bestaat nog altijd. Is een bedrijfswagen dan altijd een goede zaak voor werknemer en werkgever? Meestal wel, maar niet altijd. De werknemer die zelf een nieuwe wagen koopt en daar heel wat kilometers mee aflegt, kan dat ook ‘inbrengen in zijn belastingen'. Werknemers kunnen bij hun belastingaangifte ofwel een forfaitair bedrag aan onkosten aftrekken van hun inkomen (en daardoor minder belastingen betalen), of ze kunnen hun werkelijke kosten bewijzen. Met een eigen auto en flink wat kilometers kunnen die werkelijke kosten uitstijgen tot een eind boven het forfaitaire bedrag en dan kan een eigen auto – na belastingen – voordeliger zijn dan een bedrijfswagen. Je moet natuurlijk wel de aankoop financieren, en de risico's op schade zijn ook ten laste van jezelf.

Solidariteitsbijdrage

Zoals gezegd is het fiscale voordeel van bedrijfswagens al enkele malen ingeperkt. Momenteel moet de werkgever een zogenaamde solidariteitsbijdrage betalen. Het bedrag daarvan is gebaseerd op de CO 2 -uitstoot van de wagen (want we zijn allemaal vrienden van het klimaat, toch?) De werknemer moet een extra bedrijfsvoorheffing (een belasting die onmiddellijk wordt afgetrokken van het loon en forfaitair bepaald wordt) betalen. De fiscus beschouwt de wagen –terecht- als een extra loon, en daar moet je dus op betalen. De bedrijfsvoorheffing is afhankelijk van de afstand tussen woonplaats en werkplaats en van de fiscale pk (het vermogen van de wagen). In de praktijk wordt die bedrijfsvoorheffing in de meeste bedrijven vervangen door een eigen bijdrage. De werknemer moet maandelijks een stukje van zijn loon ( zo'n goede 100 euro meestal) afstaan. Die eigen bijdrage is dan de betaling van het privégebruik van de wagen. Het is alsof je van de baas geen extra voordeel hebt gekregen, maar dat je zelf opdraait voor je privéverplaatsingen.

Afspraken

Als je een bedrijfswagen krijgt van je werkgever, mag je dus meestal een gat in de lucht springen, maar best hou je toch ook je verstand erbij. Je moet namelijk goed weten wat mag en wat niet mag. Meestal zal je niet veel kunnen kiezen en zal je werkgever een gedetailleerde ‘car policy' hebben. Bedrijfswagens zijn in ieder bedrijf een zeer gevoelig thema en dus hebben de werkgevers duidelijke regels over wie een wagen kan krijgen en wat die ermee mag doen. Het belangrijkste is het gebruik van de tankkaart. Bij een bedrijfswagen hoort normaal een kaart waarmee je op kosten van de baas kan tanken. Met die kaart brandstof gooien in de wagen van de vriend of vriendin is uiteraard geen goed idee, maar je moet bijvoorbeeld ook nakijken of je met die kaart in het buitenland mag tanken, tijdens privéreizen. Ook moet je nagaan wie de boetes betaalt. Bijna altijd is de werknemer zelf verantwoordelijk voor de boetes voor snelheidsovertredingen of voor parkeerboetes, maar sommige werkgevers betalen de eerste twee boetes van het jaar. Je moet ook nagaan wie met de wagen mag rijden. De meeste werkgevers laten toe dat de partner van de werknemer de wagen gebruikt. Eventueel geldt dat ook voor de kinderen, maar vrienden of verdere familie mogen meestal niet. Wanneer je loopbaanonderbreking neemt, moet je de wagen meestal inleveren.

(DDW)


Comments

JOBS & STAGES

Vier digitale sollicitatietechnieken

Is de klassieke sollicitatiebrief of -mail nog van deze tijd? Je mag gerust postzegels en enveloppen [...]

Met welke job verdien je het meest?

In hun jaarlijkse loononderzoek onderzoekt Jobat meerdere dingen, zoals bijvoorbeeld welke functies het [...]

TopMovies

SOCIAL



Poll

Job in the picture

Belgische bedrijven zijn in volle aanwerfmodus

Belgische ondernemingen kijken op personeelsvlak de rest van het jaar positief tegemoet. Zeven op de [...]

18/08/2023

Margo werkt in een rusthuis

Margo De Baets (20) werkt in de Refuge, een woonzorgcentrum in het hartje van Gent. Tijdens de coronacrisis [...]

18/07/2023

DPG Media geeft beurzen aan jong journalistiek talent

Jonge mediamakers kunnen zich nog tot 30 juni inschrijven voor de tweede editie van de News City Academy [...]

19/06/2023

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84